Ełk
Czas wielu ograniczeń spowodowanych pandemią koronawirusa źle wpływa na dzieci. Pozostające w odosobnieniu i skazane na naukę zdalną nie zawsze są w stanie odnaleźć się w tej nowej dla nich sytuacji. Mierzą się z wieloma problemami, ważne, by nie były w tym osamotnione i wiedziały, że mogą liczyć na wsparcie rodziców i opiekunów.
– Inne skutki pandemia, obostrzenia i nauka zdalna wywołują wśród dzieci młodszych, a inne u nastolatków – podkreśla Iwona Nowakowska, dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ełku.
Uwidaczniające się problemy wśród uczniów klas 1-3 to między innymi osłabiająca się tak zwana mała motoryka. Mowa tu między innymi o umiejętności pisania. Trudność zaczyna sprawiać maluchom również czytanie, mimo że wcześniej dzieci radziły sobie bez większych problemów.
Nadzieję budzi fakt, że małe dzieci wykazują większe umiejętności adaptacyjne i możliwości przystosowania. Możliwe więc, że zdalna edukacja i lockdown nie pozostawią w nich trwałego śladu.
Z innymi problemami spowodowanymi długotrwałym odosobnieniem mierzą się starsze dzieci.
Grupą wiekową najbardziej dotkniętą przez pandemię są nastolatki – podkreśla Iwona Nowakowska.
– Obserwując różnego rodzaju badania jestem przerażona ilością przypadków depresji, ilością podejmowanych prób samobójczych – dodaje dyrektor ełckiego PCPR.
I to właśnie takie zmiany w zachowaniu młodych powinny wzbudzić podejrzenia dorosłych.
Kolejnym problemem, z jakim mierzą się młodzi ludzie to uzależnienie od komputera czy komórki – podkreśla Iwona Nowakowska. Jak dodaje, trudno również przewidzieć długofalowe skutki tak dużego przebywania dzieci pod wpływem tych sprzętów.
Pomocy rodzice i ich pociechy już niebawem będą mogli szukać w Ośrodku Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży. Rozpocznie on działalność z początkiem maja. Będzie funkcjonował w przychodni przy ulicy Konopnickiej w Ełku.