Ruszają prace nad ełcką częścią Rail Baltici

IMG 4540

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (zdj. Radio 5)

Ełk

Przebudowa kolejowej stacji Ełk, przystanku Szyba Wschód i stacji Ełk Towarowy – Rail Baltica staje się faktem. Dziś (26.08) podpisano umowę na prace, będące częścią budowy szybkiej kolei we wschodniej Polsce.

Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza transportowego przez państwa nadbałtyckie.

– My realizujemy kolejne odcinki, jesteśmy liderami – mówił dziś (26.08) w Ełku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Dwa etapy polskiej części trasy od Warszawy są już ukończone. Kolejny, z Czyżewa do Białegostoku, jest w trakcie realizacji. Niebawem rozpocznie się przebudowa najdłuższego z fragmentów – od stolicy województwa podlaskiego do Ełku.

Po zakończeniu prac skróci się czas podróży, perony będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pojawiają się windy i pochylnie, zamontowane zostaną nowoczesne systemy informacji pasażerskiej.

– Będzie to linia wykorzystywana także regionalnie – podkreślał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

 

Inwestycje na stacjach w Ełku kosztować będą ponad pół miliarda złotych. Wykonawca rozpocznie prace w ciągu trzech miesięcy.

Podczas konferencji na ełckim dworcu poseł Wojciech Kossakowski zaznaczył, że Ełk ma szansę stać się komunikacyjnym centrum. Oprócz Rail Baltici równolegle prowadzone jest w okolicach miasta równie duże przedsięwzięcie drogowe – czyli Via Baltica.

Parlamentarzysta zwrócił też uwagę, że w Ełku silnie zakorzeniona jest tradycja kolejarska.

 

Po zakończeniu prac między Białymstokiem a Ełkiem, planowanym w 2023 roku, szybka kolej wejdzie w kolejną fazę. Rozpocznie się modernizacja odcinka Ełk – Trakiszki. W dalszym ciągu inwestycję kontynuować będzie Litwa. Koniec prac na trasie między Warszawą a Tallinem ma nastąpić w 2026 roku. Po tym powstanie tunel łączący Tallin z Helsinkami.

Ełk będzie ważną częścią tego ogromnego przedsięwzięcia, a warto przypomnieć, że wstępna wersja przebiegu Rail Baltici omijała miasto. W zakresie inwestycji zaplanowano tu wymianę około 45 kilometrów torów, sieci trakcyjnej i 118 rozjazdów.

Jak mówił były wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit, w końcu udało się przełamać myślenie o Polsce wschodniej jako peryferiach kraju.

 

Prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz podkreślił, że Rail Baltica to szereg inwestycji, także drogowych. Powstaną dwa nowe wiadukty nad ulicami: Towarową i Kolejową; przebudowany zostanie ten nad ulicą Dąbrowskiego. Prace zakładają też budowę potrzebnej infrastruktury drogowej.

Na podstawie porozumienia ełckiego samorządu z PKP PLK nowo powstałe ulice będą mogły przejść po 2023 roku pod zarząd miasta.

 

Po podpisaniu umów minister Andrzej Adamczyk uhonorował Mirosława i Adama Sawczyńskich z Ełku odznakami „Zasłużony dla kolejnictwa”.

Bracia podarowali ministrowi małą rzeźbę lokomotywy ełckiej kolejki wąskotorowej i wskaźnik (lizak) kolejarza.

Exit mobile version