Samorządy walczą o ruch pociągów na trasie Czerwonka – Orzysz

pociag

(zdj. ilustracyjne)

Olsztyn

Trwają prace nad modernizacją linii kolejowej z Czerwonki – przez Biskupiec, Mrągowo i Mikołajki – do Orzysza. Inwestycja została zakwalifikowana do ogólnopolskiego programu Kolej Plus.

Dziś (11.08) marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin i wiceprezes zarządu firmy KOLTECH Marek Zalewski podpisali umowę na sporządzenie dokumentacji, potrzebnej do modernizacji linii. Opracowanie ma kosztować blisko 860 tysięcy złotych i być gotowe do października.

– Inwestycja będzie służyć ludziom, podniesie komfort podróży, a także poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym – powiedział przy podpisaniu umowy Marek Zalewski.

Marszałek Gustaw Marek Brzezin mówił z kolei, że realizacja tej inwestycji wymaga zaangażowania, także finansowego, wszystkich zainteresowanych samorządów i wzajemnej współpracy.

Pełną dokumentację do programu Kolej Plus samorządy muszą złożyć do 25 listopada. Tym samym zakończy drugi etap programu. Po nim ogłoszona zostanie finalna lista inwestycji z dofinansowaniem.

Samorządy z województwa warmińsko-mazurskiego walczą też o modernizację trzech innych, nieczynnych linii kolejowych, m.in. tej z Gołdapi przez Olecko do Ełku. Dwie pozostałe prowadzą z Ostrołęki – przez Chorzele i Wielbark – do Szczytna (chodzi o odcinek tej trasy leżący w województwie warmińsko-mazurskim) oraz z Działdowa do Brodnicy (to część linii prowadzącej od Działdowa do Torunia).

Program Kolej Plus to maksymalnie 85-procentowe dofinansowanie do budowy lub odbudowy linii kolejowych. Pozostałe minimum 15 procent wkładu na opracowanie dokumentacji i realizację inwestycji muszą zapewnić samorządy. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

Cały projekt jest wart 6,6 miliarda złotych, z czego 5,6 miliarda stanowią fundusze z budżetu państwa; reszta to wkład własny samorządów.

Exit mobile version