Motywacja do pracy. Fakty i mity

motywacja

Gladsome handsome man in a suit looking at the screen of smartphone with a smile while sitting at the table

Jeśli zarządzasz zespołem, pewnie nie raz stanąłeś przed wyzwaniem, jakim jest sprawienie, by Twoi pracownicy czerpali radość z pracy. Utrzymanie motywacji to niemałe wyzwanie dla wielu organizacji. W tym kontekście często pojawia się pytanie o to, co jest korzystniejsze dla wyników pracy: wewnętrzna radość i satysfakcja czy bodźce zewnętrzne, takie jak wypłata i awans. W obecnych czasach pracodawcy są coraz bardziej świadomi roli zachęt i pozytywnego podejścia. Takie rozwiązania jak specjalne bonusy nie tylko poprawiają samopoczucie pracowników, ale wpływają na ogólną atmosferę w pracy i atrakcyjność firmy w oczach kandydatów.

Rodzaje motywacji: wewnętrzna i zewnętrzna

Bez odpowiedniej motywacji nie ma wydajnej pracy i dobrych wyników w firmie. Odpowiednio zachęceni pracownicy budują bardziej zaangażowane zespoły, są kreatywni i z przyjemnością wykonują swoje obowiązki. Jaka jest zatem motywacja do pracy? Zasadniczo wyróżnia się jej dwa rodzaje – zewnętrzną i wewnętrzną.
Motywacja zewnętrzna to sytuacja, w której jesteśmy zmotywowani do zaangażowania się w jakąś czynność, ponieważ chcemy zdobyć nagrodę lub uniknąć kary. Podejmujemy się danego zadania nie dlatego, że sprawia nam przyjemność lub jest dla nas satysfakcjonujące, ale dlatego, że spodziewamy się otrzymać coś w zamian. Taką zachętą w pracy jest najczęściej odpowiednie wynagrodzenie lub promocja.
Motywacja wewnętrzna sprawia, że angażujemy się w jakieś zachowanie, ponieważ uważamy je za satysfakcjonujące i czerpiemy z niego radość. Wykonujemy czynność ze względu na nią samą, a nie z pragnienia uzyskania zewnętrznej nagrody. Dzieje się tak, kiedy praca wywołuje pozytywne uczucia i emocje.
Oba rodzaje motywacji do pracy są niezwykle ważne. Mitem jest, że tylko atrakcyjne wynagrodzenie pieniężne jest w stanie przyciągnąć dobrych pracowników i utrzymać zainteresowanie zdolnych kandydatów. Znalezienie odpowiedniej metody na poprawę samopoczucia pracowników, zwiększenie komfortu pracy oraz utrzymanie pasji powinno być w czołówce głównych zadań każdej firmy.

Co to jest motywacja do pracy i jak na nią wpływać?

Pracodawca, który chce budować oddany i ambitny zespół, musi być świadomy roli motywowania swoich podopiecznych. W tej sytuacji sama wypłata to za mało. Istnieją także inne rodzaje motywacji zewnętrznej, o której nie wolno zapominać. Są to wyrażanie uznania oraz chwalenie sukcesów i postępów. Czasami jedno dobre słowo może być dla pracownika nieocenioną inspiracją do dalszego rozwoju i zaangażowania. Ważną rolę spełnia też rozmowa. Dzięki niej można pokazać szczere zainteresowanie pracownikiem oraz dać mu poczucie, że wszyscy w firmie są równi.
Niektóre zachęty zewnętrzne mogą bezpośrednio oddziaływać na motywację wewnętrzną. Taką metodą nagrody i benefity dla pracowników. Dodatkowe bonusy to sposób na dofinansowanie ich pasji, zapewnienie im rozrywki lub rekreacji w wolnym czasie czy pokrycie upragnionego zakupu. Dzięki takiej gratyfikacji wzrastają ich pozytywne odczucia względem pracy oraz poziom satysfakcji. W dalszej perspektywie przekłada się to na zadowolony i zgrany zespół.

Karta Wirtualna – skuteczna metoda gratyfikacji 

Wybór najlepszego bonusu dla pracownika nie jest łatwy, ponieważ każdy ma inne potrzeby i preferencje. Jeśli chcesz zostawić pracownikom wolny wybór, postaw na Kartę Podarunkową. Warto wybrać kartę, która jest akceptowana w jak największej ilości punktów, aby zagwarantować dostęp do szerokiej oferty atrakcji. Takie rozwiązania dostarcza Sodexo. Kartą przedpłaconą można płacić nie tylko w Polsce, ale i na świecie oraz w e-sklepach. Dzięki niej pracownik będzie miał dostęp do specjalnych promocji i akcji rabatowych, które z pewnością ułatwią podjęcie decyzji zakupowych.
Zamiast tradycyjnej Karty można też zdecydować się na Wirtualną Kartę Sodexo. Jest to jedna z najnowocześniejszych metod doceniania pracowników. Taki bonus z pewnością docenią miłośnicy płatności mobilnych. Aby z niej korzystać, wystarczy posiadać Apple Pay lub Google Pay. Co ważne, rozwiązanie jest ekologiczne i bardzo praktyczne. Umożliwia płatności w wielu punktach stacjonarnych, w Internecie oraz wypłaty z bankomatu – o dowolnej porze dnia i nocy.
W jaki sposób taki benefit może motywować pracowników? Dodatkowy benefit w postaci Karty pozwala pokryć zakup dowolnego, wymarzonego wydatku. Dla pracownika jest to ważny gest docenienia oraz pozytywna zachęta do dalszej współpracy.

 

Artykuł sponsorowany

Exit mobile version