Suwałki
Chciała sprzedać książki – straciła 600 złotych. Mowa o 33-letniej mieszkance Suwałk oszukanej przez internetowych oszustów.
Kobieta weszła w przesłany przez nich link. Później zadzwonił do niej fałszywy pracownik banku. Otrzymała też kod, który wpisała. Wówczas otrzymała powiadomienie, że aktywowano aplikację mobilną na jej urządzeniu. Relacjonuje komisarz Eliza Sawko, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach.
Wtedy już kobieta miała pewność, że padła ofiarą oszustów. Zablokowała swoje konto bankowe i powiadomiła policjantów.
Jak uniknąć oszustwa?
- Zwróć uwagę, jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę.
- Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych.
- Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
- Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory.
- Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
- Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną.
- Nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2 , który jest nadrukowany obok podpisu.
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim wykorzystasz go nie wiedząc, co autoryzujesz.
- Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki, powinno wzbudzić naszą czujność.
Co robić, gdy zostaniesz oszukany?
- Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem.
- Poinformuj policję.
- Nie klikaj w nieznajome linki do stron.
- Policjanci apelują o rozwagę i ostrożność w podejmowani wszelkich decyzji finansowych.