Największe błędy w zarządzaniu zespołem – Jak ich uniknąć?

zdj111111111111111111111111111111111111111

Godziny szkoleń, coachingu i mentoringu nie sprawią, że staniesz się nieomylny. Różnego rodzaju błędy i wpadki zdarzają się każdemu, szczególnie wtedy, gdy zadanie jest wielopłaszczyznowe i ma wiele zmiennych. Do takich zadań należy zarządzanie zespołem i pełnienie funkcji lidera. Managerowie z doświadczeniem, jak i ci, którzy niedawno zaczęli pełnić tę funkcję, narażeni są na różnego rodzaju błędy związane z formą komunikacji, organizacją pracy zespołu oraz stylem zarządzania. Co zrobić, by ich uniknąć?

Unikanie błędów w zarządzaniu zespołem – 3 pierwsze kroki

Do największych błędów popełnianych przez managerów należą m.in. trudności w delegowaniu obowiązków i przekazywaniu odpowiedzialności, nieefektywne planowanie pracy, ignorowanie problemów komunikacyjnych, konfliktów i chaosu w zespole, a także nadopiekuńczość lub jej przeciwieństwo, czyli brak wspierania i doceniania pracowników. Wielu z tych błędów można uniknąć, zdobywając wiedzę na szkoleniach z zarządzania zespołem i odpowiednio przygotowując się na jej wdrożenie. W pierwszej kolejności należy dokładnie przeanalizować swoją postawę w roli lidera, otworzyć się na informacje zwrotne od zespołu, a także podejść z dużą uważnością do rozwoju i zapewnić pracownikom dostęp do wiedzy oraz kompetencji, które odpowiedzą na ich potrzeby.

Krok 1 – Wszystko zaczyna się od lidera

Pierwszym krokiem, jaki powinien postawić manager, który chce doskonalić swoje umiejętności, jest autentyczna chęć zmiany i szczerość z samym sobą. Brzmi dość prozaicznie? Rozmowy z managerami podczas szkoleń zarządzania zespołem pokazały mi jednak, że wielu liderom trudno jest zauważyć, zrozumieć i zaakceptować swoje błędy. Za taką postawą czasami stoi duma, a czasami przekonanie, że „skoro tak bardzo się staram, to nie po mojej stronie leży błąd, wina musi leżeć gdzie indziej”. Pamiętaj o tym, że dobre intencje i starania nie wystarczą w walce z błędami. Podstawą jest branie odpowiedzialności, wyciąganie wniosków z poprzednich zdarzeń, szkolenie się i ciągłe aktualizowanie listy dobrych praktyk zarządzania zespołem.

Krok 2 – Uwzględniaj perspektywę pracowników

To jeden z najczęstszych błędów popełnianych przez liderów, a nawet przez całe organizacje. To zazwyczaj jedno z pierwszych zagadnień, jakie poruszam podczas szkoleń z zarządzania zespołem dla managerów. Warto jest zastanowić się, w jaki sposób, w jakich sytuacjach i jakim językiem przekazujesz pracownikom informacje zwrotne. Równie ważne jest to, czy ty sam jesteś otwarty na ich feedback: czy pracownicy mają bezpieczną pozycję, by udzielić szczerych informacji, oraz czy ich zdanie ma przełożenie na to, co dzieje się w zespole. Aby uniknąć tego błędu, warto wprowadzić w cykliczne spotkania grupowe, a także rozmowy 1 na 1, podczas których pracownicy będą mieli okazję podzielić się swoimi spostrzeżeniami i rozwiać ewentualne wątpliwości.

Krok 3 – Inwestuj w rozwijanie kompetencji zespołu

Powodzenie zespołu zależy od ludzi, którzy go tworzą. Aby unikać błędów, manager powinien doskonalić swoje kompetencje, np. podczas szkoleń zarządzania zespołem, ale nie może przy tym zapominać o wzmacnianiu kompetencji pracowników. Ich rozwój powinien być zaplanowanym procesem, w którym działania rozwojowe nie są jednorazowym wydarzeniem, ale stanowią cykliczny element życia zespołu. Szkolenie dla pracowników powinno dostarczać im takich umiejętności lub informacji, które są im obecnie najbardziej potrzebne i które mogą być wykorzystać w codziennej pracy.

Zarządzanie zespołem to trudne wyzwanie

Te trzy kroki pozwolą Ci uniknąć podstawowych błędów w zarządzaniu zespołem. Umiejętność przyznania się do wpadki i poniesienia jej konsekwencji sprawi, że pracownicy zaczną ci ufać i dzielić się z tobą swoimi spostrzeżeniami i obawami. Dzięki temu będziesz mógł budować silny i zdrowy zespół.

Artykuł sponsorowany

Exit mobile version