Od opłaty nie odstąpią, ale mogą rozłożyć na raty

suwalki autobusy

UM Suwałki

Suwałki

Rozłożenie na raty opłaty za nieodebranie minimalnej, umówionej ilości gazu zaproponuje Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej w Suwałkach Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.

Chodzi o pół miliona złotych. Jak informowaliśmy, po ubiegłorocznych wzrostach cen gazu PGK, zastąpiło miejskie autobusy napędzane gazem starymi maszynami, z silnikami diesla. W rezultacie odpowiedzialna za komunikację miejską spółka zaoszczędziła 1,5 miliona złotych, ale nie odebrała minimalnej umówionej ilości gazu, za co dostawca przewidział stosowną opłatę.

Dariusz Przybysz, prezes PGK wystąpił do PGNiG o zmniejszenie marży i podzielenie się umownym obciążeniem. Liczył, na zrozumienie ze strony państwowej spółki. Ta stwierdziła jednak, że ma prawo naliczyć opłatę.

W poniedziałek (23.01) Radio 5 wystąpiło do PGNiG z pytaniem w tej sprawie. Chcieliśmy dowiedzieć się, czy jest szansa, że PGNiG odstąpi od poboru opłaty. W odpowiedzi spółka poinformowała, że umowa z PGK dotyczyła nie tylko dostawy gazu CNG, ale tez budowy stacji tankowania. Nakłady inwestycyjne związane z budową stacji miały zostać pokryte przez gwarancję odbioru określonej ilości paliwa gazowego w określonym czasie. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach zobowiązało się zapłacić za tę, określoną w umowie, ilość paliwa nawet, jeśli nie odbierze całości z zamówionej puli.

PGNiG zwróciło uwagę, że zgodnie z ostatnimi wypowiedziami prezesa suwalskiej spółki, przewoźnik podjął świadomą decyzję o ograniczeniu wykorzystania autobusów napędzanych gazem, i co za tym idzie mniejszym zużyciu gazu ziemnego, co przełożyło się na oszczędności znacznie przekraczające kwotę kary.

Niemniej, jak czytamy w odpowiedzi PGNiG Obrót Detaliczny rozumie trudną sytuację Przedsiębiorstwa, dlatego zaproponuje rozłożenie wspomnianej płatności na raty.


Informujemy, że podpisana z Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej w Suwałkach Sp. z o.o., umowa dotyczyła nie tylko dostaw sprężonego gazu ziemnego (CNG), ale przede wszystkim budowy stacji tankowania tego paliwa. Inicjatorem budowy stacji było PGK, które zdecydowało się na wybór partnera w formule postępowania w ramach Prawa zamówień publicznych (Pzp). Do realizacji tego zlecenia PGK Suwałki wybrało konsorcjum firm złożone z PGNiG Obrót Detaliczny (sprzedawca paliwa) oraz Exalo (właściciel stacji odpowiedzialny za jej budowę i eksploatację). Konsorcjum było jedynym oferentem w dwóch postępowaniach ogłaszanych przez PGK w Suwałkach.

Należy podkreślić, że zgodnie z warunkami umowy, zaproponowanymi przez PGK w Suwałkach w ramach wspomnianych publicznych przetargów, nakłady inwestycyjne związane z budową stacji miały zostać pokryte przez gwarancję odbioru określonej ilości paliwa gazowego w określonym czasie.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach zobowiązało się zapłacić za tę, określoną w umowie, ilość paliwa nawet, jeśli nie odbierze całości z zamówionej puli. Jest to tzw. zasada „take or pay”, która jest standardowo stosowana na rynku sprzedaży paliwa gazowego przez przedsiębiorstwa energetyczne. W tym kontekście warto zauważyć, że zgodnie z ostatnimi wypowiedziami medialnymi Prezesa PGK przewoźnik ten podjął świadomą decyzję o ograniczeniu wykorzystania autobusów gazowych i co za tym idzie mniejszym zużyciu gazu ziemnego, co przełożyło się na oszczędności znacznie przekraczające kwotę kary.

PGNiG Obrót Detaliczny pozostaje jednak w pisemnym i telefonicznym kontakcie z Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej w Suwałkach – ostatnie pismo w tej sprawie zostało przekazane PGK w Suwałkach w ubiegłym tygodniu. PGNiG Obrót Detaliczny rozumie trudną sytuację Przedsiębiorstwa, dlatego zaproponuje rozłożenie wspomnianej płatności na raty.

Exit mobile version