Dyrektywa Omnibus – jakie obowiązki wprowadza dla przedsiębiorców?

1nmn

Od początku 2023 roku w Polsce obowiązuje unijna dyrektywa Omnibus, która wprowadza wiele zmian m.in. w zakresie handlu i e-commerce. Co warto wiedzieć na ten temat?

Czym jest dyrektywa Omnibus?

Dyrektywa Omnibus to zbiór przepisów i wytycznych skupiających się przede wszystkim na ochronie praw konsumenta. Prace nad nią trwały od kilku lat, by przyjąć ostateczną postać w 2020 roku. Od tego czasu kolejne państwa stopniowo wprowadzają założenia dyrektywy. W Polsce obowiązuje ona od 1 stycznia 2023 roku. Wśród wprowadzonych regulacji znajdują się m.in. wytyczne dotyczące sprzedaży internetowej oraz informowania klientów o zmianach cen. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą dostosować do nich liczne kwestie związane z działaniem firmy.

Dyrektywa Omnibus a zmiany w polskim prawie

Podstawowym celem, który realizuje dyrektywa Omnibus, jest zwiększenie bezpieczeństwa i transparentności handlu w sieci z naciskiem na ochronę praw konsumenta. Oznacza to istotne zmiany na rynku e-commerce – nie tylko dla sprzedawców, lecz także dla kupujących. Wprowadzenie dyrektywy pociąga też za sobą liczne zmiany w polskich przepisach.
Zaktualizowane zostały ustawy:

Dyrektywa Omnibus – obowiązek informowania o obniżce ceny

Przepisy zawarte w dyrektywie Omnibus wiążą się z nowymi wymogami dotyczącymi działalności handlowej, czyli przede wszystkim sklepów stacjonarnych i internetowych. Wśród nich warto zwrócić uwagę na obowiązek informowania o obniżce ceny i jej wcześniejszej wysokości. Oznacza on, że gdy w sklepie pojawi się promocja oferująca rabat na dany towar, jego nowa cena musi być podana wraz z informacją o najniższej cenie, jaką miał ten towar w ciągu ostatnich 30 dni. Takie rozwiązanie ma przede wszystkim chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami zawyżania cen – zwłaszcza przed okresami kojarzonymi z promocjami, takimi jak Black Friday czy święta.

Jakie jeszcze zmiany dla przedsiębiorców wprowadza dyrektywa Omnibus?

Kolejne nowe obowiązki przedsiębiorców to m.in. informowanie o zasadach tzw. plasowania produktów, czyli nadawanie określonych pozycji poszczególnym towarom prezentowanym w wynikach wyszukiwania na stronie sklepu. Dzięki temu można będzie na przykład sprawdzić, czy widoczność towarów nie jest zależna od płatnych reklam. Sprzedawcy będą również zobowiązani do informowania o zastosowaniu indywidualnej ceny oraz o statusie przedsiębiorcy. Zmiany pojawią się także w zakresie zamieszczania opinii. Na stronie sklepu musi być widoczny komunikat informujący, czy recenzje są weryfikowane i czy mogą być wystawione jedynie przez klientów, którzy zakupili dany produkt.
Nowe przepisy w ramach dyrektywy Omnibus mają ułatwić korzystanie ze sklepów online, a także sprawić, że klienci będą mogli liczyć na lepszą ochronę swoich praw. Dzięki temu zakupy w internecie będą bezpieczniejsze, a cały proces stanie się bardziej przejrzysty dzięki większej dostępności do informacji o zmianach cen, pozycjonowaniu produktów czy publikowaniu opinii.

 

Artykuł sponsorowany

Exit mobile version