Liczba aktywnych użytkowników Facebooka w Polsce wynosiła w kwietniu 2023 roku ponad 20 mln. Nic dziwnego, że dla większości firm ten serwis społecznościowy jest ważnym kanałem docierania do klientów. Polskie i zagraniczne marki prowadzą fanpage’e, na których dodają treści, zdjęcia, materiały wideo i informacje o promocjach. Od dłuższego czasu problemem są zasięgi na FB, czyli liczba użytkowników, do których docierają wpisy. Jak je poprawić?
Dlaczego fanpage traci zasięgi?
Profil na Facebooku może mieć ogromną liczbę fanów, ale nie zawsze musi się to przekładać na zbliżoną liczbę odbiorców wpisów. Wynika to z wielu przyczyn. Po pierwsze, przeciętny użytkownik każdego dnia widzi ograniczoną liczbę wpisów. Jeśli ma mnóstwo znajomych, polubił wiele profili, korzysta z grup, to nie jest w stanie zobaczyć wszystkich materiałów, które się pojawiają.
Facebook może zmniejszyć zasięgi również ze względu na łamanie regulaminu. Znakomitym przykładem są wpisy typu: „Oznacz znajomego, który…”. Wiesz, że takie publikacje mogą się zakończyć nawet usunięciem Twojego fanpage’a? W dużej mierze malejące zasięgi wynikają z celów biznesowych Facebooka, który chce zwiększać wpływy z reklam. Nie zmienia to faktu, że odpowiednimi działaniami możesz poprawić zasięgi. Jak to zrobić?
Jakość ma kluczowe znaczenie
Odpowiednie posty na Facebooku (ich rodzaje znajdziesz tutaj: https://responsywnie.pl/typy-postow-na-facebooku/) mogą robić ogromną różnicę. Hurtowe tworzenie nudnych wpisów nie ma sensu. Należy postawić na treści, które będą budować zaangażowanie użytkowników. Te materiały mają zachęcać do interakcji, powodować polubienia, dodawanie komentarzy i udostępnienia. Trzeba tworzyć takie wpisy, które zachęcą użytkownika na FB do zatrzymania się i zerknięcia na dany materiał.Facebook preferuje unikatowe treści. Jeśli widzi, że dany wpis cieszy się zainteresowaniem internautów, nagrodzi go większymi zasięgami. Trzymanie się zasady 80/20
Nie może być tak, że obserwujący otrzymują wyłącznie wpisy sprzedażowe. To może skłonić ich do rezygnacji z obserwowania fanapage’a. Poza tym trudno oczekiwać, że FB nagrodzi taki profil zasięgami. Optymalnie, jeśli 80% wpisów to materiały rozrywkowe, które mają pielęgnować relacje z fanami, zapewniać im treści, którymi się zainteresują. Natomiast pozostałe wpisy mogą być związane ze sprzedażą. Jeśli standardowe materiały rozrywkowe będą się cieszyć zainteresowaniem użytkowników, FB może nagrodzić dużymi zasięgami również treści sprzedażowe.
Unikanie linków we wpisach
Facebook nie chce, aby użytkownicy szybko opuszczali ten serwis, tylko spędzali w nim jak najwięcej czasu. Jeśli Twój wpis zawiera odnośnik, to jego kliknięcie powoduje przeniesienie internauty na inną stronę. Z tego względu takie posty mogą mieć obniżony zasięg. Lepiej unikaj odnośników we wpisach. Jeżeli musi się znaleźć link, umieść go w pierwszym komentarzu do materiału. Oczywiście, z jednej strony współczynnik klikalności będzie mniejszy, ale z drugiej – Facebook może zapewnić takiemu wpisowi większy zasięg.
Reklamowanie skutecznych postów
Każdy fanpage ma takie posty na FB, które osiągają lepsze lub gorsze wyniki. Jeśli dany materiał wzbudził duże zainteresowanie, to warto skorzystać z płatnej reklamy, aby ta treść dotarła do jeszcze większej liczby odbiorców. Skoro widać, że wpis angażuje użytkowników, to być może masz znakomity pomysł na viral, a płatna reklama napędzi jeszcze lepszy efekt.
Wideo i relacje
Te materiały to nie tyle przyszłość, ile rozwiązanie, które już teraz wzbudza ogromne zainteresowanie. Trend może się wiązać z popularnością wideo na TikTok-u. Można tak umieszczać różnego typu materiały, np. odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez klientów czy też prezentację produktów. Oczywiście, ogromnym zainteresowaniem cieszą się filmiki niesprzedażowe, które śmieszą, ciekawią, są niestandardowe. Jeden taki dobry materiał może przynieść znakomite rezultaty, czyli dotrzeć do wielu odbiorców.
Artykuł sponsorowany