6 najczęstszych awarii ciągników rolnych – przygotuj się na nie wcześniej

cec7507a f5fa 4c38 804c 9e29e2943756

selective focus of happy farmer in straw hat using laptop near tractor

Nic tak nie dezorganizuje pracy jak awaria sprzętu. Zwłaszcza w gospodarstwie usterki są wyjątkowo niepożądane – mogą powodować opóźnienia w pracach, które trudno będzie nadgonić w trakcie sezonu. Sprzęt najczęściej psuje się niespodziewanie, w wyniku nagłego działania czynników zewnętrznych. Są jednak i takie usterki, które stosunkowo łatwo jest przewidzieć. To o tyle istotne, że można zaopatrzyć się wcześniej w części, które prędzej czy później będą potrzebne. Sprawdź 6 najczęstszych awarii dotyczących nowych i starych ciągników rolniczych, popularnych w polskich gospodarstwach.

Sprzęgło – dlaczego psuje się tak często?

Zwłaszcza w starszych modelach ciągników do najczęstszych awarii należą usterki sprzęgła. Częściowo wynikają one z wad konstrukcyjnych, ale przeważnie winna jest po prostu fizyka. W przenoszeniu momentu obrotowego i mocy silnika na układ napędowy tarcie jest niezbędne. Z czasem prowadzi ono jednak do zużywania się tarcz oraz okładzin. Z uwagi na stare technologie, niezapewniające dostatecznej ochrony, problem pojawia się szczególnie często w starszych modelach – np. w kultowych Ursusach. Warto więc wyposażyć się w służące do naprawy sprzęgła części do C-385, C-360 czy C-330.

Skrzynia biegów – które modele są najbardziej awaryjne?

W przypadku skrzyni biegów możemy mówić o dwóch najczęstszych przyczynach usterek. Pierwszą są wady konstrukcyjne, które dają się we znaki zwłaszcza w starszych, rodzimych modelach. Drugi to nasze własne niedbalstwo – zbyt agresywne lub niechlujne przełożenia biegów czy brak regularności w uzupełnianiu oleju – oto najszybsza droga do zbyt szybkiego zużywania się zębatek. Dobra wiadomość jest taka, że nie są to części drogie. Zębatki i inne elementy do ciągników Zetor można wygodnie zamówić na https://www.blaut-rol.pl/czesci-do-ciagnikow/zetor-5211-7745/. Na innych podstronach znajdziemy również części zapasowe do wszystkich popularnych modeli i marek traktorów, pracujących w polskich gospodarstwach.

Termostat i pompa wody – awarie niebezpieczne dla silnika

Do dość częstych usterek w ciągnikach należą te wynikające z przegrzania silnika. Mogą one być szczególnie niebezpieczne – kontynuacja eksploatacji traktora w zbyt wysokiej temperaturze prowadzi do poważnych uszkodzeń, wymagających drogich napraw. Najczęściej zaczyna się banalnie – od awarii termostatu, który nie jest w stanie dopilnować prawidłowej temperatury, czy od uszkodzenia pompy wody, której wydajność w takiej sytuacji znacznie spada. Na https://www.blaut-rol.pl/czesci-do-ciagnikow/john-deere/ znajdziesz części potrzebne do naprawy usterek układu chłodzenia w ciągnikach John Deere a po zmianie parametrów wyszukiwania – co innych, popularnych marek traktorów.

Przewody paliwowe i wtryskiwacz – dlaczego ciągnik traci moc?

Tylko regularny dopływ paliwa do silnika gwarantuje jego nieprzerwaną pracę. Jakiekolwiek blokady będą się objawiały charakterystycznym „krztuszeniem się” maszyny oraz spadkami mocy. Z czasem już samo uruchamianie ciągnika okaże się niemożliwe. Naprawa tego problemu jest przeważnie bardzo prosta i niezbyt kosztowna – wystarczy wymiana przewodów paliwowych. Elementy potrzebne do przeprowadzenia tej, jak i innych procedur naprawczych w ciągnikach, znajdziesz na https://www.blaut-rol.pl/czesci-do-ciagnikow/.

Elektryka – słaba strona starych czy nowych ciągników?

Pod względem elementów elektrycznych i elektronicznych, stare i nowe ciągniki doświadczają odmiennego typu problemów. W maszynach kilkudziesięcioletnich elementów elektronicznych jest niedużo, za to awarie dotykają ich bardzo często. Standardem są przepalone lampy czy niedziałające kontrolki. Najczęściej nie uniemożliwiają one pracy maszyny, ale bywają irytujące, a nawet niebezpieczne. Z kolei w nowych traktorach elektroniki jest znacznie więcej i choć psuje się ona rzadziej, to konsekwencje mogą być o wiele poważniejsze – aż do niemożności kontynuowania pracy z tak banalnego powodu, jak uszkodzony czujnik. Zawsze warto mieć pod ręką zestawy naprawcze, obejmujące najczęstsze awarie elektryki w ciągnikach.

Ładowacz czołowy – czy łatwo go zepsuć?

Awarie ładowaczy czołowych nie są aż tak częste, jak wymienionych wcześniej układów, ale za to bywają bardzo problematyczne, wyłączając maszynę z użytkowania na dłużej. Główną przyczyną takich usterek jest niestety błąd ludzki, zwłaszcza przekroczenie dopuszczalnej ładowności. Co pewien czas należy wymieniać haki, zęby czy nakrętki. Pomocne okazuje się również napawanie – zarówno nowych elementów, w celu ich wzmocnienia, jak i zużytych – dla przywrócenia im możliwości pracy.

Artykuł sponsorowany

Exit mobile version