Pokolenie Z a rynek pracy. Czym charakteryzuje się to pokolenie?

pokolenie z

Współczesny rynek pracy podlega ciągłym przemianom. Wymusza to na przedsiębiorstwach przystosowanie się do nowych trendów oraz zmianę dotychczasowej organizacji pracy. Jednym z obszarów strategicznego zarządzania firmą jest inwestowanie w zasoby ludzkie, czyli inaczej pracowników. Obecnie na rynek zatrudnienia systematycznie wkraczają przedstawiciele pokolenia Z. Jakie są charakterystyczne cechy i wyróżniki pracowników nowego pokolenia? Czy ta grupa zrewolucjonizuje przyszłość biznesu?

 

Pokolenie Z, czyli pokolenie nowoczesnych technologii

Pokolenie Z, nazywane również generacją Z (w skrócie: Gen-Z) albo pokoleniem cyfrowym, to osoby urodzone od roku 1995 do roku 2012. Są to piersi ludzie dorastający w świecie, w którym technologia cyfrowa to codzienność. „Zetki” już od samego początku były wychowywane w dobie wszechobecnego dostępu do internetu, co wpłynęło na ich sposób myślenia i interakcji społecznych.

Przedstawicieli pokolenia zet cechuje duża pewność siebie, częściowo wynikająca z natychmiastowego dostępu do informacji. Dużo mówi się o tym, że Gen-Z to indywidualiści, którzy są mocno ugruntowani na dążenie do życiowego spełnienia, nawet jeśli nie wiedzą, na czym ma ono dokładnie polegać. Pokolenie Z charakteryzuje też brak obaw wobec podejmowanego ryzyka, co sprawia, że łatwiej im przyjmować nowe wyzwania i eksperymentować z różnymi ścieżkami zawodowymi.

 

Jak pokolenie Z wpływa na rynek pracy?

Przedstawiciele pokolenia „zetek”, dzięki wczesnemu kontaktowi z technologią posiadają wyjątkowe umiejętności cyfrowe i zdolność szybkiego przyswajania nowych narzędzi oraz aplikacji. Ludzie z tej grupy z łatwością robią kilka zadań naraz, co sprzyja efektywności wśród młodej generacji pracowników. Ich umiejętność multitaskingu oraz bezproblemowe korzystanie z nowych technologii: internetu, mediów społecznościowych, smartfonów, pozwala im na elastyczne reagowanie na zmieniające się potrzeby biznesowe.

Tak zwani postmillenialsi wkraczają do świata zawodowego z unikalnym zestawem wartości, umiejętności i oczekiwań. Chociaż na razie nie stanowią znaczącej grupy pracowników, już teraz wyznaczają nowe trendy na rynku. Nie ulega wątpliwości, że pracodawcy muszą podjąć odpowiednie działania, aby zatrzymać na dłużej tych najcenniejszych pracowników.

 

Czego pokolenie Z oczekuje od pracodawcy?

Gen-Z składa się z jednostek wykazujących racjonalne i pragmatyczne podejście do świata, co pomaga im efektywnie planować własną przyszłość zawodową. Pracodawcy, którzy chcą mieć takich pracowników w swoich firmach, muszą zaakceptować to, że cechą generacji Z jest inne podejście do kariery zawodowej niż w przypadku starszych pokoleń. Przede wszystkim „zetki” bardziej niż ich starsi koledzy cenią sobie równowagę między pracą a życiem zawodowym, co staje się istotnym czynnikiem przy wyborze miejsca zatrudnienia. Co równie istotne, najmłodsze pokolenie pracowników poszukuje możliwości rozwoju w miejscu pracy, oczekując kursów, szkoleń oraz możliwości awansu.

Co równie istotne, generacja Z zwraca szczególną uwagę na przejrzystość warunków pracy oraz kompletność informacji zwartych w ofertach. Młodzi ludzie doskonale wiedzą, że najbardziej skuteczne jest poszukiwanie zajęcia poprzez ogólnopolskie strony z ofertami, takie jak GoWork.pl. Czynnikiem, który może zachęcić potencjalnych kandydatów do starania się o zatrudnienie u konkretnego pracodawcy, są również pozytywne opinie o organizacji: https://www.gowork.pl/opinie/.

 

Artykuł sponsorowany

Exit mobile version