Jakie kompetencje miękkie są kluczowe w pracy zdalnej?

23

Praca w trybie zdalnym stała się w ostatnich latach niezwykle popularna. Zatrudnionym zapewnia ona dużą elastyczność, swobodę w działaniu i oszczędność czasu oraz kosztów, z kolei pracodawcy zyskują dzięki niej bardziej wydajnych, zadowolonych pracowników. A jakie kompetencje miękkie są niezbędne podczas home office?

Samodyscyplina

Dla wielu osób jednym z największych plusów pracy z domu jest brak ciągłego nadzoru. To jednak sprawia, że podstawą w przypadku home office jest samodyscyplina. To właśnie ona umożliwia efektywną i terminową realizację zadań pomimo licznych rozpraszaczy. Pracownik zdalny musi wiedzieć, w jaki sposób planować pracę i określać priorytety.

Jeśli szukasz pracy w Kielcach i okolicy, w Internecie czeka na Ciebie wiele atrakcyjnych ofert.

Dobra organizacja

Równie istotna dla osób pracujących zdalnie jest dobra organizacja czasu oraz pracy własnej. Dzięki niej znacznie łatwiej jest realizować codzienne obowiązki i zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym – godziny pracy oraz czas na odpoczynek są bowiem jasno rozdzielone. W organizacji podczas pracy zdalnej może pomóc codzienne planowanie – np. działanie zgodnie z listą „to do” i korzystanie z nowoczesnych narzędzi do organizacji pracy własnej.

Samodzielność i odpowiedzialność

Wykonywanie służbowych obowiązków w trybie zdalnym może wymagać jeszcze większej samodzielności niż praca stacjonarna. Zazwyczaj nie ma bowiem możliwości szybkiej konsultacji z przełożonym, team leaderem lub kolegą z zespołu – a wówczas trzeba działać, wykorzystując posiadane zasoby. Osoby samodzielne, które chętnie wychodzą z inicjatywą, radzą sobie na home office zdecydowanie lepiej niż te, które potrzebują wsparcia bardziej doświadczonych pracowników. Równie ważna co samodzielność jest odpowiedzialność za wykonywaną pracę. Pracownicy zdalni sami muszą pilnować konkretnych terminów i wywiązywać się z powierzonych im obowiązków – nikt nie kontroluje bowiem ich działań od 8 do 16.

Poszukując pracy w Rumii, warto zapoznać się z ogłoszeniami na internetowych portalach rekrutacyjnych.

Asertywność

Codzienna praca z domu, w którym przebywają również inni domownicy, wymaga również asertywności. Dzięki niej znacznie łatwiej ustalić jasne zasady wspólnego życia przy home office – współlokatorzy powinni bowiem wiedzieć, kiedy pracujesz lub uczestniczysz w rozmowach wideo z zespołem, a kiedy możesz pozwolić sobie na chwilę przerwy i rozmowę. Bez umiejętności mówienia „nie” trudniej określić pewne granice i odmawiać, gdy ktoś próbuje przeszkodzić w pracy.

Umiejętności komunikacyjne… w wersji online

Praca zdalna utrudnia podtrzymywanie relacji ze współpracownikami, jednak dalszym ciągu wymaga umiejętności komunikacyjnych. Pomimo braku interakcji „twarzą w twarz” w biurowej kuchni czy strefie relaksu członkowie zespołu często kontaktują się przez Internet – np. podczas wideorozmów z teamem. W home office przydaje się zatem umiejętność właściwego formułowania komunikatów online, np. w wiadomościach e-mail, oraz zdolność do rozwiązywania konfliktów w środowisku wirtualnym.

Szukasz pracy w Ożarowie Mazowieckim? Sprawdź oferty zatrudnienia online.

Podsumowanie

Praca w trybie home office cieszy się dziś dużą popularnością – wiąże się bowiem z wieloma korzyściami zarówno dla pracowników, jak i dla samych zatrudniających. Aby była ona efektywna, wymaga jednak od zatrudnionych posiadania pewnych cech i kompetencji miękkich – a podstawą jest samodyscyplina, odpowiedzialność oraz dobra organizacja. Pomimo pracy na odległość w dalszym ciągu są niezbędne również umiejętności komunikacyjne, a dokładniej – zdolność do formułowania trafnych komunikatów i budowania relacji w wersji online. Co więcej, jeśli w domu mieszkają też inne osoby, pracownik zdalny musi wykazywać się asertywnością – zdecydowanie pomaga ona w ustaleniu pewnych zasad oraz granic.

 

Artykuł sponsorowany

Exit mobile version