Zapewne wiesz, że skuteczne pozycjonowanie jest jednym z fundamentów sprzedaży. Ale czy masz świadomość, w jak dużym stopniu sztuczna inteligencja zmieniła zasady SEO? Czasy koncentracji na słowach kluczowych odchodzą w zapomnienie. Co liczy się teraz i jak nadal skutecznie pozyskiwać klientów? Wyjaśniamy.
SEO w dobie AI – co się zmieniło?
W tradycyjnym ujęciu skuteczne pozycjonowanie stron www to działania, które pozwalają im osiągnąć jak najwyższe miejsca na liście wyszukiwań. Obecnie ta kwestia, choć nadal jest istotna, zaczyna tracić na znaczeniu. Ważne staje się natomiast, aby trafić na listę źródeł, na podstawie których sztuczna inteligencja przygotowuje dla użytkownika „pigułkę” informacji w odpowiedzi na zapytanie.
O co chodzi? Aby w pełni zrozumieć nowe zasady funkcjonowania wyszukiwarek, najlepiej sprawdzić to w praktyce. Zapewne już udało Ci się dostrzec, że Google w odpowiedzi na zapytania:
- coraz częściej, powyżej wyników organicznych (tych będących efektem SEO) wyświetla tzw. podsumowanie od AI – to krótsza lub dłuższa notatka, która przedstawia najważniejsze informacje związane z wyszukiwaną frazą; kiedy użytkownik ją otrzymuje, może „odpuścić sobie” wchodzenie na podlinkowane strony;
- zachęca do przejścia do trybu AI, w którym można po prostu „porozmawiać” z wyszukiwarką – tak jak np. z Chatem GPT czy podobnymi narzędziami wykorzystującymi sztuczną inteligencję.
O ile dla użytkownika te opcje mogą być wygodne, o tyle dla firm stanowią wyzwanie związane ze skutecznością pozycjonowania w Internecie. Jednak wcale nie oznaczają końca SEO!
– Wbrew czarnym scenariuszom, które „niosą” się wśród firm korzystających z SEM, pozycjonowanie WWW wcale nie odchodzi do lamusa. Musi jednak przybrać nieco inną formę, skupioną na dostosowaniu się do wymogów AI w wyszukiwarkach – wyjaśnia Digital Marketing Specialist z Agencji ECHO, specjalizującej się m.in. w skutecznym pozycjonowaniu oraz marketingu, który wspiera sprzedaż. – To wyzwanie, któremu nie da się stawić czoła jedynie w oparciu o teksty wygenerowane przez boty i bez dogłębnego zrozumienia rosnących wymagań – dodaje.
Jak zadbać o skuteczne pozycjonowanie w Internecie w dobie AI?
Skuteczne pozycjonowanie strony w Internecie w czasach, gdy Google (i inne narzędzia) „przejmuje” sztuczna inteligencja, jest nakierowane na dostosowanie treści do oczekiwań algorytmów AI. Tych, które wybierają źródła do przygotowania „pigułki informacyjnej”. To ważne, ponieważ Gemini i podobne systemy podają wyraźnie, z jakich stron korzystają do wygenerowania treści.
I tu właśnie rodzi się potencjał dla przedsiębiorców. Pomyśl tylko: narzędzia AI bardzo starannie selekcjonują dane i sięgają jedynie po sprawdzone, wiarygodne strony o odpowiednim autorytecie. Jeżeli Twoja znajdzie się na tej liście, jest duża szansa, że Twój przyszły klient przejdzie na nią i skieruje się w dół lejka sprzedażowego. Od tego niewiele może go dzielić nawet od zakupu!
Wiesz już zatem, co robić. Teraz pojawia się pytanie: jak. Można powiedzieć, że działania SEO powinny być prowadzone podobnie do tych z poprzednich lat, tylko że… jeszcze bardziej merytorycznie. Wszystko dlatego, że algorytmy sztucznej inteligencji promują strony WWW, które są tworzone w zgodzie z zasadami E-E-A-T. Takie serwisy zawierają treści, które są:
- merytoryczne i konkretne – oparte o dobrej jakości źródła, które zostały wyraźnie wskazane i wolne od „lania wody”;
- autorskie i dostosowane do odbiorców – wcale nie chodzi o generyczny content, który każdy może w kilka chwil wygenerować za pomocą ChatGPT czy podobnych narzędzi, a o teksty dające więcej: „czynnik ludzki” i unikalną perspektywę;
- doskonale zorganizowane strukturalnie – nagłówki to nie wszystko; przydają się też wypunktowania, tabele, FAQ i ilustracje.
Sama strona powinna też być zgodna z zasadami UX i spersonalizowana z myślą o potrzebach Twoich grup docelowych. Równie istotny jest mądrze prowadzony content marketing – pozycjonowanie w Internecie wspomogą np. dobrej jakości blog firmowy czy wartościowe artykuły sponsorowane. Strategię SEO warto dodatkowo „sprzęgnąć” z innymi wykorzystywanymi narzędziami SEM – to najlepsza droga do osiągnięcia przełożenia na zapytania ofertowe i sprzedaż. Dlatego rozsądnym rozwiązaniem może być współpraca z agencją marketingową. Taką, która wie, jak odpowiedzieć na wyzwania związane z AI i patrzy na strategię promocyjną biznesowo i w szerokiej perspektywie. Warto poszukać takiego partnera.
Artykuł sponsorowany
