Radio5
SŁUCHAJ
  • WIADOMOŚCI
    • INFORMACJE
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • SPORT
    • POGODA
  • REGION
    • AUGUSTÓW
    • EŁK
    • GIŻYCKO
    • GOŁDAP
    • GRAJEWO
    • OLECKO
    • SEJNY
    • SUWAŁKI
    • POLSKA I ŚWIAT
  • GOŚCIE
  • SZLAKAMI SUWALSZCZYZNY
  • RADIO5 TV
  • KALENDARIUM
  • REKLAMA
  • RADIO
    • KATALOG FIRM
    • OGŁOSZENIA
    • KONKURSY
    • LUDZIE RADIA
    • NIEZAPOMNIANI
    • AUDYCJE
    • PATRONAT MEDIALNY
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • KONTAKT
Brak wyników
Pokaż wszystko

Wybierz język

Radio5
  • WIADOMOŚCI
    • INFORMACJE
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • SPORT
    • POGODA
  • REGION
    • AUGUSTÓW
    • EŁK
    • GIŻYCKO
    • GOŁDAP
    • GRAJEWO
    • OLECKO
    • SEJNY
    • SUWAŁKI
    • POLSKA I ŚWIAT
  • GOŚCIE
  • SZLAKAMI SUWALSZCZYZNY
  • RADIO5 TV
  • KALENDARIUM
  • REKLAMA
  • RADIO
    • KATALOG FIRM
    • OGŁOSZENIA
    • KONKURSY
    • LUDZIE RADIA
    • NIEZAPOMNIANI
    • AUDYCJE
    • PATRONAT MEDIALNY
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • KONTAKT
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio5
SŁUCHAJ
Strona Główna Wyróżnienie Sponsorowane BSG

Opony rowerowe – poradnik doboru dla kupującego

AA Red. AA
6 kwietnia 2022
w Sponsorowane BSG
0
1qa
0
SHARES
0
VIEWS
Udostępnij na FacebookUdostępnij na Twitter

Jako że opony to jedyne elementy roweru, które mają kontakt z podłożem, powinny być dobrane ze szczególną troską. Ponadto, z uwagi na stosunkowo niewielką powierzchnię styku, od jakości i stanu ogumienia w znacznym stopniu zależy nasze bezpieczeństwo. Niezwykle istotnym aspektem jest też właściwy dobór opon do roweru czy wymagań użytkownika, co wpływa na ogólny komfort. Na co więc zwracać uwagę przy ich zakupie?

Średnica opon rowerowych

Jednym z głównych parametrów opisujących opony rowerowe jest ich średnica, którą dopasowuje się do rozmiaru obręczy. W Polsce średnicę ogumienia zwyczajowo wyraża się w calach. Do wyboru mamy między innymi opony w rozmiarze 20, 24, 26 czy 28 cali. Można także spotkać się z oponami w rozmiarach 27,5 czy 29 cali, które są stosowane zwłaszcza w rowerach górskich. Analizując parametry opon rowerowych, należy mieć jednak na uwadze, że do oznaczania ich rozmiarów używany jest nie tylko system calowy.
Na przestrzeni lat zaczęły być wprowadzane nowe standardy opisywania rozmiarów ogumienia. W rezultacie może dojść do sytuacji, w której taką samą wartością w calach zostały oznaczone opony o innej średnicy wewnętrznej. Jak uniknąć związanej z tym pułapki? Wystarczy sprawdzić rozmiar ogumienia zapisany w systemie ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Są w nim podane szerokość opony oraz jej wewnętrzną średnicę – obie wartości są wyrażone w milimetrach.

Szerokość opon rowerowych

Kolejnym istotnym parametrem, jakim należy się kierować przy doborze opon rowerowych, jest ich szerokość. Podejmując decyzję, warto mieć na uwadze przede wszystkim nasz styl jazdy oraz warunki, w jakich najczęściej poruszamy się jednośladem. Ogólna zasada jest jednak dość prosta.
Przy węższym ogumieniu, opór toczenia i masa są niższe. Oznacza to, że rower wyposażony w węższe opony lżej się toczy, a zarazem lepiej przyspiesza. Z drugiej strony nie pozostaje to bez wpływu na komfort jazdy i mniejsza stabilność w warunkach terenowych. Szersze opony z kolei są cięższe, przez co opór toczenia jest wyższy, ale jazda po nierównych nawierzchniach jest bezpieczniejsza, bardziej stabilna i komfortowa.
Jakiej szerokości opony stosuje się w popularnych rodzajach ogumienia? W rowerach szosowych z reguły używa się ogumienia o szerokości od 23 do 28 milimetrów, ale niekiedy wykorzystuje się również opony 30-32 milimetry. W rowerach crossowych, trekkingowych i miejskich zwykle stosuje się opony o szerokości 35-45 milimetrów. W rowerach górskich zakres jest najszerszy. W tego typu jednośladach ogumienie może mieć szerokość od 50 do nawet 125 milimetrów – w tak zwanych rowerach fatbike.

Rodzaj bieżnika w oponach rowerowych

Oprócz średnicy i szerokości ważnym parametrem jest też rodzaj bieżnika. Pod tym względem do wyboru są trzy podstawowe rozwiązania – każde przeznaczone dla innej grupy użytkowników, dlatego każdy z pewnością znajdzie wariant dla siebie.
Biorąc pod uwagę to kryterium, wyróżniamy między innymi opony gładkie, czyli pozbawione bieżnika lub z delikatnymi nacięciami służącymi do odprowadzania wody. Tego typu ogumienie jest wykorzystywane najczęściej w rowerach szosowych, ale modele o większej szerokości bywają także używane w rowerach miejskich. Gładkie opony stawiają najniższy opór podczas jazdy, ale najlepiej sprawdzają się na utwardzonej nawierzchni – w warunkach terenowych, gdzie podłoże często jest luźne lub błotniste nie zdadzą egzaminu.

Na przeciwległym do opon gładkich biegunie leży ogumienia z agresywnym bieżnikiem. Mniej lub bardziej gęsto rozmieszczone klocki bieżnika zapewniają bardzo dobrą przyczepność także na bardziej wymagających nawierzchniach, w tym na błocie, stąd zazwyczaj stosuje się je w rowerach górskich czy przełajowych. Natomiast na asfalcie tego rodzaju opony stawiają większy opór, co może przyczyniać się do większego zmęczenia podczas dłuższej jazdy.
Ostatnim, pośrednim rozwiązaniem są opony typu semi-slick. To uniwersalne ogumienie, cechujące się gładkim środkiem oraz klockami bieżnika rozstawionymi po bokach opony. Dzięki temu opony nadają się do jazdy w różnych warunkach – gładki środek sprawia, że nie stawiają dużego oporu na asfalcie, natomiast bieżnikowanie po bokach przyczynia się do zwiększenia przyczepności na bezdrożach. Z tego powodu opony semi-slick są potocznie określane jako „złoty środek” czy też pewnego rodzaju kompromis. To bardzo dobra propozycja dla osób, które poszukują uniwersalnych rozwiązań.

Dodatkowe parametry opon rowerowych

Kupując opony do roweru, można również wziąć pod uwagę zakup modelu z wkładką antyprzebiciową. W takim przypadku należy jednak pamiętać o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach – zaleca się, by robić to co około dwa tygodnie. W tym celu najlepiej wykorzystać manometr – ocena twardości użyciu dłoni bywa bardzo zawodna.
Oczywiście niezwykle istotną kwestią jest też jakość wykonania opon oraz gumy wykorzystanej do jej produkcji. Jeśli regularnie używamy jednośladu, niskiej jakości ogumienie będzie się szybciej zużywać, a tym samym tracić swoje właściwości. To z kolei może doprowadzić nie tylko do uszkodzenia opony, ale nawet przyczynić się do obniżenia bezpieczeństwa jazdy.
Od prawidłowego doboru opon rowerowych zależy zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo użytkownika. Przy zakupie ogumienia należy więc zwrócić uwagę na najważniejsze parametry, takie jak średnica i szerokość opon, rodzaj zastosowanego bieżnika oraz jakość wykonania.

2qa

3qa

 

Artykuł sponsorowany

REKLAMA
Poprzedni

Przez niedopałek papierosa ewakuowano izbę przyjęć

Następny

Chcesz przyjść do urzędu? Zarezerwuj wizytę!

Podobne

Autonomiczny wózek widłowy w magazynie
Sponsorowane

Kiedy i dlaczego warto wprowadzić do magazynu autonomiczny wózek widłowy?

5 grudnia 2025
31 3
Sponsorowane BSG

Jak zaplanować krótkoterminowe i długoterminowe składowanie towarów, żeby nie przepalać budżetu

5 grudnia 2025
29 1
Sponsorowane

Skuteczne pozycjonowanie stron w dobie AI – jak sztuczna inteligencja zmienia SEO

5 grudnia 2025
21 5
Sponsorowane BSG

Marzysz o długich i gęstych włosach? Przegląd najpopularniejszych metod przedłużania

5 grudnia 2025
2 6
Sponsorowane BSG

Wycieczki szkolne do Wielkiej Brytanii – co zobaczyć na wycieczce w UK?

5 grudnia 2025
20
Sponsorowane BSG

Przełom w bateriach samochodowych — czy elektryki naprawdę dostaną zasięg 1500 km?

4 grudnia 2025
Dom przy Alabastrowej 69
Sponsorowane

Niewielka działka, duże potrzeby? Jest na to rozwiązanie – dom z poddaszem użytkowym i piwnicą.

2 grudnia 2025
20251202122321 download
Sponsorowane BSG

Komfort, smak i regeneracja: przestrzeń idealna dla wymagających gości

2 grudnia 2025
Pokaż więcej
Następny
Urzad Skarbowy w Elku

Chcesz przyjść do urzędu? Zarezerwuj wizytę!

Please login to join discussion

Czytaj również

Za nimi wieńcząca szkolenie pętla, a przed nimi przysięga

W niespełna godzinę odnaleźli 63-latka

Kontrabanda ukryta w pociągu z Białorusi

Choinki rozbłysną w okolicach Suwałk

Kiedy i dlaczego warto wprowadzić do magazynu autonomiczny wózek widłowy?

Naturalne sposoby na odporność – co naprawdę działa?

Jak zaplanować krótkoterminowe i długoterminowe składowanie towarów, żeby nie przepalać budżetu

Skuteczne pozycjonowanie stron w dobie AI – jak sztuczna inteligencja zmienia SEO

Marzysz o długich i gęstych włosach? Przegląd najpopularniejszych metod przedłużania

Przepisy łamią i kierowcy, i piesi- wynika z działań policji

REKLAMA

RADIO 5 SUWAŁKI

ul. Bulwarowa 5
16-400 Suwałki
tel. (087) 567 80 00
serwis@radio5.com.pl

RADIO 5 EŁK

ul. Małeckich 2
19-300 Ełk
tel. (87) 621 59 00
elk@radio5.com.pl

Agencja Reklamowa Radio 5

Suwałki
ul. Ks J. Zawadzkiego 2 lok. 1.2
16-400 Suwałki
tel. (087) 566 62 10
reklama.suwalki@radio5.com.pl

  • KONKURSY
  • LUDZIE RADIA
  • REKLAMA
  • PATRONAT MEDIALNY
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • NADAWCA
  • KONTAKT
© 2025 Radio5. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Praca Ełk | Ogłoszenie o pracę | The protocol | Targi pracy |
Praca Suwałki | Praca na Gowork.pl | XTB - czy warto? | Kwiaciarnia Laflora.pl

gnews
Translate »
Brak wyników
Pokaż wszystko
  • WIADOMOŚCI
    • INFORMACJE
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • SPORT
    • POGODA
  • REGION
    • AUGUSTÓW
    • EŁK
    • GIŻYCKO
    • GOŁDAP
    • GRAJEWO
    • OLECKO
    • SEJNY
    • SUWAŁKI
    • POLSKA I ŚWIAT
  • GOŚCIE
  • SZLAKAMI SUWALSZCZYZNY
  • RADIO5 TV
  • KALENDARIUM
  • REKLAMA
  • RADIO
    • KATALOG FIRM
    • OGŁOSZENIA
    • KONKURSY
    • LUDZIE RADIA
    • NIEZAPOMNIANI
    • AUDYCJE
    • PATRONAT MEDIALNY
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • KONTAKT

© 2024 Radio5. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.