Opony rowerowe – poradnik doboru dla kupującego

1qa

Jako że opony to jedyne elementy roweru, które mają kontakt z podłożem, powinny być dobrane ze szczególną troską. Ponadto, z uwagi na stosunkowo niewielką powierzchnię styku, od jakości i stanu ogumienia w znacznym stopniu zależy nasze bezpieczeństwo. Niezwykle istotnym aspektem jest też właściwy dobór opon do roweru czy wymagań użytkownika, co wpływa na ogólny komfort. Na co więc zwracać uwagę przy ich zakupie?

Średnica opon rowerowych

Jednym z głównych parametrów opisujących opony rowerowe jest ich średnica, którą dopasowuje się do rozmiaru obręczy. W Polsce średnicę ogumienia zwyczajowo wyraża się w calach. Do wyboru mamy między innymi opony w rozmiarze 20, 24, 26 czy 28 cali. Można także spotkać się z oponami w rozmiarach 27,5 czy 29 cali, które są stosowane zwłaszcza w rowerach górskich. Analizując parametry opon rowerowych, należy mieć jednak na uwadze, że do oznaczania ich rozmiarów używany jest nie tylko system calowy.
Na przestrzeni lat zaczęły być wprowadzane nowe standardy opisywania rozmiarów ogumienia. W rezultacie może dojść do sytuacji, w której taką samą wartością w calach zostały oznaczone opony o innej średnicy wewnętrznej. Jak uniknąć związanej z tym pułapki? Wystarczy sprawdzić rozmiar ogumienia zapisany w systemie ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Są w nim podane szerokość opony oraz jej wewnętrzną średnicę – obie wartości są wyrażone w milimetrach.

Szerokość opon rowerowych

Kolejnym istotnym parametrem, jakim należy się kierować przy doborze opon rowerowych, jest ich szerokość. Podejmując decyzję, warto mieć na uwadze przede wszystkim nasz styl jazdy oraz warunki, w jakich najczęściej poruszamy się jednośladem. Ogólna zasada jest jednak dość prosta.
Przy węższym ogumieniu, opór toczenia i masa są niższe. Oznacza to, że rower wyposażony w węższe opony lżej się toczy, a zarazem lepiej przyspiesza. Z drugiej strony nie pozostaje to bez wpływu na komfort jazdy i mniejsza stabilność w warunkach terenowych. Szersze opony z kolei są cięższe, przez co opór toczenia jest wyższy, ale jazda po nierównych nawierzchniach jest bezpieczniejsza, bardziej stabilna i komfortowa.
Jakiej szerokości opony stosuje się w popularnych rodzajach ogumienia? W rowerach szosowych z reguły używa się ogumienia o szerokości od 23 do 28 milimetrów, ale niekiedy wykorzystuje się również opony 30-32 milimetry. W rowerach crossowych, trekkingowych i miejskich zwykle stosuje się opony o szerokości 35-45 milimetrów. W rowerach górskich zakres jest najszerszy. W tego typu jednośladach ogumienie może mieć szerokość od 50 do nawet 125 milimetrów – w tak zwanych rowerach fatbike.

Rodzaj bieżnika w oponach rowerowych

Oprócz średnicy i szerokości ważnym parametrem jest też rodzaj bieżnika. Pod tym względem do wyboru są trzy podstawowe rozwiązania – każde przeznaczone dla innej grupy użytkowników, dlatego każdy z pewnością znajdzie wariant dla siebie.
Biorąc pod uwagę to kryterium, wyróżniamy między innymi opony gładkie, czyli pozbawione bieżnika lub z delikatnymi nacięciami służącymi do odprowadzania wody. Tego typu ogumienie jest wykorzystywane najczęściej w rowerach szosowych, ale modele o większej szerokości bywają także używane w rowerach miejskich. Gładkie opony stawiają najniższy opór podczas jazdy, ale najlepiej sprawdzają się na utwardzonej nawierzchni – w warunkach terenowych, gdzie podłoże często jest luźne lub błotniste nie zdadzą egzaminu.

Na przeciwległym do opon gładkich biegunie leży ogumienia z agresywnym bieżnikiem. Mniej lub bardziej gęsto rozmieszczone klocki bieżnika zapewniają bardzo dobrą przyczepność także na bardziej wymagających nawierzchniach, w tym na błocie, stąd zazwyczaj stosuje się je w rowerach górskich czy przełajowych. Natomiast na asfalcie tego rodzaju opony stawiają większy opór, co może przyczyniać się do większego zmęczenia podczas dłuższej jazdy.
Ostatnim, pośrednim rozwiązaniem są opony typu semi-slick. To uniwersalne ogumienie, cechujące się gładkim środkiem oraz klockami bieżnika rozstawionymi po bokach opony. Dzięki temu opony nadają się do jazdy w różnych warunkach – gładki środek sprawia, że nie stawiają dużego oporu na asfalcie, natomiast bieżnikowanie po bokach przyczynia się do zwiększenia przyczepności na bezdrożach. Z tego powodu opony semi-slick są potocznie określane jako „złoty środek” czy też pewnego rodzaju kompromis. To bardzo dobra propozycja dla osób, które poszukują uniwersalnych rozwiązań.

Dodatkowe parametry opon rowerowych

Kupując opony do roweru, można również wziąć pod uwagę zakup modelu z wkładką antyprzebiciową. W takim przypadku należy jednak pamiętać o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach – zaleca się, by robić to co około dwa tygodnie. W tym celu najlepiej wykorzystać manometr – ocena twardości użyciu dłoni bywa bardzo zawodna.
Oczywiście niezwykle istotną kwestią jest też jakość wykonania opon oraz gumy wykorzystanej do jej produkcji. Jeśli regularnie używamy jednośladu, niskiej jakości ogumienie będzie się szybciej zużywać, a tym samym tracić swoje właściwości. To z kolei może doprowadzić nie tylko do uszkodzenia opony, ale nawet przyczynić się do obniżenia bezpieczeństwa jazdy.
Od prawidłowego doboru opon rowerowych zależy zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo użytkownika. Przy zakupie ogumienia należy więc zwrócić uwagę na najważniejsze parametry, takie jak średnica i szerokość opon, rodzaj zastosowanego bieżnika oraz jakość wykonania.

 

Artykuł sponsorowany

Exit mobile version