Myślisz, że czasy blogosfery w Internecie bezpowrotnie minęły? Nic bardziej mylnego! Dawna przestrzeń do dzielenia się swoimi uczuciami i zainteresowaniami przeszła jednak gruntowną rewolucję. Dzisiejsze blogi to narzędzia komunikacji biznesowej, z których z powodzeniem korzystają liczne firmy na całym świecie. W przypadku prowadzenia sklepu internetowego, blog sklepowy może mieć spore znaczenie dla rozwoju biznesu. Zobacz, jakie są jego najważniejsze funkcje w zakresie branży e-commerce.
Jak założyć blog sklepowy?
Decydując się na rozpoczęcie działalności e-commerce należy pamiętać o kilku czynnikach, wśród których znajdziemy platformę sprzedażową, metody płatności czy blog sklepowy. Jeśli planujesz wejść do świata handlu online, załóż własny sklep internetowy z Zyro. Ta platforma oferuje wygodny kreator stron www oraz e-sklepów, jak również pozwoli Ci zbudować dodatkowe funkcje.
Blog sklepowy założysz łatwo i wygodnie jeszcze w trakcie prac nad własnym sklepem internetowym. Dziś nie trzeba tworzyć go na osobnej platformie, gdyż poszczególne elementy są zintegrowane w jednym kreatorze stron. Dzięki temu bez trudu przejdziesz do blogowania, które ma sporo zalet, jeśli chodzi o sprzedaż w Internecie.
Jakie funkcje pełni blog sklepowy?
Twój blog sklepowy powinien działać jako przestrzeń, gdzie udostępniać będziesz unikatowe treści. Najlepiej, jeżeli wypracujesz sobie regularny tryb dodawania tekstów blogowych. Wówczas przekonasz się, ile może zyskać Twój sklep internetowy, przyciągając potencjalnych klientów ciekawymi artykułami. Przyjrzyjmy się najważniejszym funkcjom, jakie pełnić powinien odpowiednio skomponowany blog sklepowy.
1. Blog sklepowy poprawia SEO strony www
W ciągu ostatnich kilku lat coraz więcej firm zaczyna przenosić swoje biznesy do handlu elektronicznego. Dotyczy to również wielu lokalnych sklepów stacjonarnych, sieci handlowych, a nawet producentów, którzy kiedyś sprzedawali tylko innym firmom. Wzrost zainteresowania e-commerce jest ogromny, a to przekłada się na sporą konkurencję na rynku.
Jak można dotrzeć do nowych klientów, a jednocześnie utrzymać swoich stałych kontrahentów? Z pomocą przychodzą strategie SEO, których blog sklepowy powinien być integralną częścią.
SEO (Search Engine Optimization) to zbiorcza nazwa na różnego rodzaju działania, które mają na celu zwiększenie widoczności strony w sieci. Dzieje się tak przez zastosowanie narzędzi zgodnych z oczekiwaniami wyszukiwarek internetowych. Odpowiednie SEO przekłada się na wyższe pozycjonowanie i łatwiejsze wyszukiwanie portali przez użytkowników sieci.
Blog sklepowy może zatem funkcjonować jako katalizator zmian pod kątem SEO. Optymalizacja strony odbywa się przy użyciu odpowiednich słów kluczowych, a także interesujących treści na podstawie wytycznych wyszukiwarek. Jeżeli klient przypadkowo trafi na Twojego bloga, być może zostanie na dłużej, żeby zapoznać się też z ofertą.
2. Zbudujesz bazę wiedzy dla klientów
Cokolwiek sprzedajesz, istnieje możliwość, że są klienci szukający wskazówek, jak korzystać z danych przedmiotów. Odnosi się to do wszystkiego, od produktów do pielęgnacji skóry, przez sprzęt sportowy, po artykuły do majsterkowania. Warto zatem dać im to, czego oczekują, poprzez tworzenie poradników i samouczków. Powinny być one na tyle przydane i przyjazne, żeby użytkownicy chętniej przeglądali kolejne treści na Twoim blogu.
Dla przykładu, w USA sporo firm publikuje artykuły z serii „How-To”, gdzie odpowiadają na pytania „jak”. Tego typu teksty potrafią zainteresować wielu potencjalnych klientów i to nie tylko tych, którzy szukają konkretnych produktów. Często najpierw znajdują odpowiedzi na swoje pytania, a dopiero potem sięgają po ofertę sklepu internetowego.
W tym przypadku blog sklepowy może spełniać funkcję darmowej reklamy oferowanych przez Twoją firmę produktów. W ten sposób uda Ci zbudować bazę wiedzy w postaci artykułów, gdzie klienci znajdą odpowiedzi na swoje potrzeby. Od lektury tekstu po zakupy będzie wówczas znaczne krótsza droga.
3. Nawiążesz ekscytujące współprace z innymi firmami
Jedną z największych zalet dobrze prowadzonych treści blogowych jest fakt, że można dotrzeć również do innych firm. Współpraca pomiędzy biznesami może opierać się także na blogosferze. Mowa tutaj chociażby o wspólnych tekstach, wzajemnym polecaniu produktów i usług, a nawet artykułach afiliacyjnych.
To właśnie afiliacja jest jedną ze skuteczniejszych metod marketingowych, gdy rozbudowujesz swój blog sklepowy. Polega na „ukryciu” reklamy swoich produktów w treściach, jakie trafiają na cudzego bloga. Tego typu subtelna promocja najczęściej polega na umieszczeniu linku afiliacyjnego w treści artykułu blogowego.
Z punktu widzenia sklepu internetowego, współpraca z innymi firmami może przynieść wyjątkowe rezultaty. Praktyka pokazuje, że biznesy chętnie proponują produkty komplementarne innych producentów, o ile nie wkraczają one w sferę konkurencyjności. Warto sięgać po wspólne projekty, ponieważ może się to przełożyć na dostęp do nowych rynków i grup docelowych.
4. Ulepszysz branding swojej marki
Oprócz wspomnianych wcześniej korzyści SEO, blog sklepowy może pomóc w budowaniu marki i wizerunku Twojej firmy. W przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, nie masz możliwości osobistej interakcji i poznania swoich klientów. Publikowanie nieformalnych, zakulisowych treści może zatem skutecznie pomóc pokazać bardziej „ludzką” stronę Twojej firmy.
W przypadku tego typu treści ważne jest, aby używać konwersacyjnego tonu i unikać reklamowania określonych produktów. Zamiast tego, warto udostępniać chociażby zdjęcia z codziennego życia Twojego biura. Pokaż swoim klientom, jak pakowane i wysyłane są zamówione przez nich produkty, opatrz wszystko ciekawą historią, a zyskasz renomę bardziej otwartej firmy.
Blog sklepowy może pełnić podobną funkcję, co kanały w mediach społecznościowych. Jeszcze lepiej, gdy te dwie gałęzie promocji marki uzupełniają się i przenikają. Branding powinien polegać na inkorporacji różnych narzędzi i platform, żeby docierać do grup docelowych na wielu płaszczyznach.
5. Blog sklepowy to darmowa platforma marketingowa
Ostatnia funkcja, jaką pełnić może blog sklepowy, w pewnym stopniu łączy wszystkie cztery wymienione przez nas filary. Chodzi bowiem o wykorzystanie tego narzędzia w roli platformy marketingowej, dzięki której zwiększysz swoją widoczność, przekażesz klientom potrzebną wiedzę, dotrzesz do nowych współpracowników, a przy okazji zbudujesz wizerunek firmy.
Marketing w e-commerce to niezwykle potężny instrument, ponieważ jego celem końcowym jest zwiększenie przychodów w sklepie internetowym. Niezależnie od Twojego budżetu marketingowego, Twój blog jest bardzo skuteczną formą darmowej promocji marki. Dzieje się tak, ponieważ posty mogą być aktualne przez wiele miesięcy, a nawet lat. Tymczasem płatne promowanie biznesu zazwyczaj działa tylko przez określony czas.
Uruchom swój blog sklepowy, bo naprawdę warto!
Przedstawiliśmy tylko wybrane najważniejsze funkcje, jakie pełnić może Twój blog sklepowy. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy i chcesz rozwijać biznes e-commerce, koniecznie sięgnij po nowoczesne działania na wielu płaszczyznach. Docierając do swoich aktualnych oraz potencjalnych klientów przy pomocy bloga odkryjesz, jak wiele możesz zyskać. Z czasem okaże się, że firmowy blog e-commerce był tym, czego potrzebował Twój biznes.
Największa zaleta takiego działania? Nie musisz inwestować pieniędzy w rozwój bloga – wystarczy odrobina wolnego czasu, zaangażowanie i systematyka. Po paru miesiącach od uruchomienia, Twój blog sklepowy zacznie przynosić znaczne korzyści!
Artykuł sponsorowany