Co warto wiedzieć o ubezpieczeniu samochodu zabytkowego?

1ere

Warto zaznaczyć już na początku tekstu, że właściciele pojazdów zabytkowych korzystać mogą z kilku przywilejów. Główny z nich, to korzystanie z obowiązkowego ubezpieczenia OC, które wykupione musi być na cały rok w ramach polisy. Należy dodać, że można korzystać w tym wypadku z polis krótkoterminowych, np. na miesiąc. Natomiast z drugiej strony rejestracja samochodu zabytkowego nie musi się wcale tak bardzo opłacać w związku z dodatkowymi obowiązkami, jakie w tym momencie zaczynają ciążyć na właścicielu pojazdu.

Jakie kryteria musi spełnić auto, żeby mogło być zarejestrowane jako zabytkowe?

Nie ma znaczenia, czy to będzie najtańsze OC, czy też nie, warto wiedzieć, że samochód zarejestrowany jako zabytkowy, musi charakteryzować się poniższymi parametrami:

Należy dodać, że kiedy pojazd nie spełnia kryterium wiekowego, dalej może być uznawany jako zabytkowy. W tym wypadku właściciel musi udowodnić, że auto jest unikalne, ze względu na:

Jeśli wszystko jest zgodne z wyżej wymienionym opisem, oraz charakterystyką auta, można rejestrować auto. Warto mieć na uwadze, że nie każdemu właścicielowi pojazdu będzie się opłacało rejestrowanie go, jako pojazdu zabytkowego.

Jak zarejestrować samochód zabytkowy?

Zabytkowy pojazd można zarejestrować w trzech etapach. Tutaj zaliczyć można:

Uzyskanie wpisu samochodu do rejestru zabytków

Jeśli właściciel chce uzyskać wpis do rejestru zabytków, musi na początku zdobyć korzystną opinię rzeczoznawcy od spraw techniki samochodowej. Lista rzeczoznawców w tym zakresie dostępna jest u wojewódzkiego konserwatora zabytków. W dalszej kolejności należy pozyskać kartę ewidencyjną pojazdu, zwaną inaczej białą kartą. Jedna karta ewidencyjna wysyłana zostaje do Krajowego Ośrodka Badań, oraz Dokumentacji Zabytków w Warszawie, a druga do konserwatora zabytków, zgodnego dla województwa. Finalnie, to konserwator wystawia zaświadczenie, z którym należy udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Badanie techniczne i dopuszczenie do ruchu drogowego zabytkowego samochodu

Warto wiedzieć, że badanie techniczne pojazdu zabytkowego można przeprowadzać w okręgowych stacjach kontroli pojazdów, lub też w Instytucie Transportu Drogowego w Warszawie. Dodatkowo pamiętaj, że wcześniej należy złożyć wniosek o przeprowadzenie badania, lub inaczej mówiąc przeglądu pojazdu. Tego typu dokument nie jest prosty do uzupełnienia, dlatego dobrze jest poprosić o pomoc rzeczoznawcę samochodowego. Uzupełni on informację o dane techniczne pojazdu. Kiedy wynik badania jest pozytywny, właściciel dostaje zaświadczenie o dopuszczeniu auta zabytkowego do ruchu drogowego.

Jakie są zasady ubezpieczania samochodów zabytkowych?

Właściciel pojazdu zabytkowego jest uprzywilejowany, jeśli posiada ważne ubezpieczenie OC. Warto wiedzieć, że ta grupa zalicza się do jednej z nielicznych grup wskazanych w ustawie do ubezpieczenia obowiązkowego, oraz Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym. Mogą oni korzystać z ubezpieczeń krótkoterminowych, gdzie mowa na przykład o miesiącu. Jest to rozwiązanie niezwykle wygodne dla osób, które swoimi pojazdami nie jeżdżą na co dzień, jednak użytkują je tylko w momencie zlotów, czy innych wystaw aut. W ten sposób koszty utrzymania auta nie są wysokie, oraz nie spędzają snu z powiek w momencie często opłacania paru polis w jednym gospodarstwie domowym. Kiedy auto służy zaledwie parę razy do roku, nie ma sensu korzystać z polis na rok czasu. Udogodnienie sprawdzi się każdemu, kto ma w swoim garażu auto zabytkowe, a nie korzysta z niego dość często. Pomimo wszystko, bezpieczeństwo jest najważniejsze.

Artykuł sponsorowany

Exit mobile version