Jedną z popularniejszych form wydawania książek w ostatnich latach stało się publikowanie subsydiowane. Polega ono na wspólnych inwestycjach i pracy ze strony autora, jak i wydawnictwa, które wyda jego książkę. W dzisiejszym artykule przedstawimy 5 zalet tej formy publikacji i zastanowimy się, dla kogo może ona być korzystna.
W klasycznym modelu wydawniczym oficyna zainteresowana dziełem twórcy wydaje je, całościowo inwestując własny kapitał. Następnie publikuje książkę, promuje ją i sprzedaje. Choć taka forma publishingu często jest najkorzystniejsza dla autora (oczywiście w zależności od wynegocjowanych warunków), to nie każdy twórca może na nią liczyć. W formule klasycznego publikowania najchętniej stawia się na autorów już znanych, którzy mają za sobą udany debiut bądź obfitujące w sukcesy lata w branży.
Autorom mniej znanym lub debiutującym zaleca się publikowanie subsydiowane, które zakłada obopólne inwestycje ze strony twórcy i wydawnictwa, a także ich kooperację na innych płaszczyznach.
Warto przyjrzeć się bliżej cechom subsydiowanego modelu wydawania książek i wyróżnić 5 głównych jego zalet:
- CZĘŚCIOWA INWESTYCJA FINANSOWA = MNIEJSZE RYZYKO
Ideą subsydiacji jest podział inwestycji finansowych potrzebnych do wydania książki pomiędzy autora dzieła, jak i wydawnictwo, za sprawą którego dojdzie do publikacji. Bardzo często autorzy debiutujący lub młodzi nie dysponują pełnym kapitałem wymaganym przy całkowicie samodzielnym self-publishingu, w którym autor odpowiedzialny jest za każdy etap procesu wydawniczego i jego finansowanie. W przypadku subsydiacji koszty wydania pośrednie i bezpośrednie rozkładają się w proporcjach.. Taki stan rzeczy sprawia, że do wydania książki będzie mogło dojść szybciej i to przy podjęciu mniejszego ryzyka inwestycyjnego.
- GWARANCJA JAKOŚCI TREŚCI
Mało kto wie, że subsydiacja ma swoje paradoksalne, przeciwstawne oblicza. Jednym z nich jest gwarancja jakości treści wydawanej książki, która z jednej strony może być postrzegana za wadę (wydawnictwo może odrzucić dzieło niedopracowane, nieciekawe, z małymi szansami na sukces sprzedażowy), jak i zaletę (wydawnictwo, korzystając ze swoich zasobów, dokonuje profesjonalnej korekty techniczno-merytorycznej, która podnosi jakość utworu). Niezależnie od tego, z której strony na tę kwestię spojrzymy, za sprawą publishingu subsydiowanego na rynek trafiają przede wszystkim godne uwagi pozycje.
- PORZĄDNIE WYDANA KSIĄŻKA
Niezależny self-publishing, który zakłada odpowiedzialność twórcy za wszystkie aspekty publikacji książki, posiada swoje ograniczenia – np. techniczne. Zdarza się, że twórcy publikujący niezależnie nie mają możliwości uzyskiwania tak dobrych jakościowo efektów wydruku, składania czy projektu za tę samą cenę, co profesjonalne wydawnictwa. W modelu subsydiowanym autor zyskuje większą pewność, że wydawana książka będzie prezentowała się porządnie i komfortowo będzie ją czytać.
- PROFESJONALNE DZIAŁANIA MARKETINGOWE
Publikowanie subsydiowane to również współpraca na polach marketingowych. Warto pamiętać, że oficyny często posiadają swoje własne platformy, za pomocą których chętnie promują wydawane przez siebie książki (mamy tu na myśli strony internetowe, fora, a także social media). Co więcej – możliwości wydawnictw są znacznie większe, jeśli chodzi o promocję tradycyjną.. Obserwując działania marketingowe wydawnictwa, debiutujący twórcy mogą zdobyć wiedzę, którą wykorzystają w przyszłości.
- ZAPLECZE DYSTRYBUCYJNO-SPRZEDAŻOWE
Ostatecznym celem wydania książki w modelu subsydiowanym jest dobre jej pozycjonowanie i adekwatne do realiów rynkowych wyniki sprzedażowe. W przypadku działań w pełni samodzielnych autor może napotkać wiele problemów związanych z brakiem kontaktów w branży, doświadczenia sprzedażowego, niewystarczającą dystrybucją, itd. Współdziałając z oficyną w formule subsydiacji, może on natomiast liczyć na uruchomienie przez nią swojego wypracowanego zaplecza dystrybucyjno-sprzedażowego, które przyczyni się do osiągnięcia wyznaczonych targetów.
Choć z własnym nakładem finansowym możemy w Polsce wydać książkę na różne sposoby (np. publikując w pełni samodzielnie lub decydując się na vanity publishing), to subsydiacja okazuje się być atrakcyjną ścieżką dla wielu autorów (zarówno debiutujących, jak i tych obecnych już na rynku). Kluczem do sukcesu jest tu jednak znalezienie i nawiązanie współpracy ze sprawdzonym wydawnictwem. Na naszym rynku wydawniczym za chyba jedyny przykład subsydiacji może służyć wydawnictwo Novae Res. Opinie o Novae Res, które znajdujemy w sieci, osiągnięcia i komentarze autorów współpracujących, utwierdzają nas w przekonaniu, że NR to oficyna,, którą warto rozważyć, jeśli szukamy partnera wydawniczego dla swojej książki.
Artykuł sponsorowany