Historię Kanału Augustowskiego przybliżyła Dyrektor Zarządu Zlewni w Augustowie Edyta Borzyszkowska.
„Po klęsce wojsk Napoleona na Kongresie Wiedeńskim w 1815 roku Księstwo Warszawskie zostało przekształcone w Królestwo Polskie zwane również Królestwem Kongresowym. Zostało pozbawione ziem poznańskich, krakowskich, białostockich oraz dostępu do morza. Wszystkie porty znajdowały się wówczas w rękach pruskich. Ówczesny minister skarbu Ksawery Lubecki mimo niesprzyjających warunków gospodarczych i tak spowodował, że ówczesne Królestwo Polskie zaczęło się rozwijać.
Niestety w 1821 roku Prusy wprowadziły wysokie cło na towary przewożone drogą wodną wobec czego minister zainicjował powstanie drogi wodnej, Był głównym tego pomysłodawcą.
Projekt Kanału Augustowskiego powierzono ówczesnemu pułkownikowi Ignacemu Prądzyńskiemu, który 15 czerwca 1823 roku przybył do Augustowa z teczką książek i już w drodze uczył się i studiował temat a następnego dnia udał się w teren aby rozpocząć prace pomiarowe”.
Prace zostały zakończone w 1839 roku. Jednak Kanał, który miał odegrać znaczącą rolę gospodarczą bardzo szybko tracił na znaczeniu. Jeszcze w trakcie budowy Prusy wycofały się z wojny celnej, kanał osiągnął więc tylko rangę lokalną i służył głównie do spławu drewna.
Po II wojnie światowej kanał został podzielony granicą państwową pomiędzy Polską i ZSRR / obecnie Białorusią, na której znajdują się 3 spośród wszystkich 18 śluz /
W 1968 roku Kanał Augustowski został wpisany do rejestru zabytków. Natomiast w 2007 roku decyzją Prezydenta RP został wpisany na listę Pomników Historii.
Obecnie Kanał Augustowski jest wykorzystywany jako malowniczy szlak turystyczny. Możemy go podziwiać podczas rejsu statkiem. Katamaranem czy gondolą. Jest to jeden z najpiękniejszych szlaków kajakowych w Polsce. Z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością.
Artykuł sponsorowany