Ełk
Trwa budowa ełckiego odcinka Rail Baltiki. Dwa lata po podpisaniu umowy na realizację inwestycji wykonano ponad 60 proc. prac. Jak podkreślał w czwartek (03.08) Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A to część strategicznego szlaku komunikacyjnego, którego znaczenie ciągle wzrasta. Transeuropejski korytarz w przyszłości połączy Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Niestety, koszty przedsięwzięcia drastycznie wzrosły i potrzebna była waloryzacja kontraktów z wykonawcami.
Przebudowa stacji w Ełku jest na zaawansowanym poziomie. Powstało już ok. 24 km nowych torów i 76 rozjazdów, docelowo będzie to około 40 km torów i 118 rozjazdów. Jak już informowaliśmy w Radiu 5, w czerwcu oddano do użytku nowy peron Ełk Szyba Wschód. O postępach na budowie mówił Kamil Matuszak, dyrektor ds. projektów unijnych w PKP PLK.
Dzięki tej inwestycji Ełk zyska dwa dodatkowe wiadukty przy ul. Towarowej i Kolejowej. Będą one oddane do użytku wcześniej niż przewidywano. Poseł PiS Wojciech Kossakowski zdradził podczas czwartkowej konferencji prasowej, że do końca tego roku prawdopodobnie zostanie otwarty przejazd pod wiaduktem kolejowym w ciągu ulic Suwalskiej i Dąbrowskiego.
Rail Baltica ma być gotowa w 2030 roku. Ełcki odcinek o wartości blisko 590 mln zł, według harmonogramu, już w przyszłym roku. Wtedy planowany jest start prac na odcinku: Białystok- Ełk. Przedsięwzięcie finansowane jest ze środków unijnych.