region
Na policjanta, prokuratora, wnuczka, urzędnika, czy pracownika banku – nie ma tygodnia, żebyśmy na antenie Radia 5 nie informowali o przeróżnych, skutecznych i nieskutecznych próbach oszustw.
Podatni na te działania są najczęściej seniorzy. Dzień Babci i Dzień Dziadka to doskonała okazja to ostrzeżenia bliskich. Jak mówi komisarz Eliza Sawko, oficer prasowy suwalskiej policji, najważniejsza jest rozmowa o bezpieczeństwie i metodach działań oszustów.
Komisarz radzi, aby nie dawać się ponieść emocjom i sprawdzać każdą informację z prośbą o pomoc, wpuszczenie do domu, czy przekazanie gotówki.
Jak się chronić przed tego rodzaju wyłudzeniami?
- Jeśli odbierzesz niepokojący telefon od osoby, która podaje się za np. pracownika banku, zachowaj spokój, nie poddawaj się panice i zweryfikuj taką osobę. Rozłącz się i zadzwoń na infolinię swojego banku w celu upewnienia się czy na pewno dzwoni do Ciebie pracownik danej instytucji. Pamiętaj rozłącz się skutecznie i nigdy nie dzwoń na numer wskazany przez swojego rozmówcę.
- Jeśli osoba dzwoniąca nalega na Twoją natychmiastową reakcję i prosi Cię o dane wrażliwe, nigdy nie ulegaj presji i nie podawaj przez telefon danych do konta bankowego, tj. loginu, hasła, kodów autoryzacyjnych, kodów blik. Pracownik banku ani Policjant nigdy nie mogą prosić o takie działania.
- Na polecenie osoby dzwoniącej nie instaluj żadnych aplikacji lub oprogramowania np. na telefon, komputer, które rzekomo mają monitorować bezpieczeństwo na koncie lub pomóc w zablokowaniu nieautoryzowanej wypłaty środków.