Poza złą pogodą, największym wrogiem rolnika są awarie sprzętu. Przeważnie zdarzają się one właśnie wtedy, kiedy dana maszyna jest najbardziej potrzebna. Niektóre wynikają z sytuacji nagłych (takich jak niespodziewane przeciążenie), inne jednak można przewidzieć i przygotować się na nie wcześniej. Sprawdź, jakie typowe usterki pługów mogą być usunięte na miejscu i jad dbać o sprzęt, aby mógł służyć bezproblemowo całymi latami.
Rodzaje pługów w gospodarstwie
Jako jedno z najstarszych narzędzi rolniczych, pług jest doskonale znany nawet osobom, które nie pracują w gospodarstwie. Jego rola na przestrzeni tysiącleci także pozostała niezmienna – służy on do orki, czyli procesu przygotowującego ziemię do siewu lub do sadzenia. Co oczywiste, nastąpiły jednak liczne ulepszenia i modyfikacje funkcjonalne.
Dzisiejsze pługi podzielić można ze względu na kilka kryteriów, do których należą m.in. rodzaj elementu roboczego (pługi lemieszowe i talerzowe), typ orki (pługi zagonowe i bezzagonowe), metoda połączenia z ciągnikiem (przyczepiane, półzawieszane i zawieszane) oraz przystosowanie do konkretnego rodzaju prac.
Które części pługa psują się najczęściej?
Pług charakteryzuje się prostą budową, dlatego awarie są przeważnie łatwe do zdiagnozowania. Przede wszystkim naturalnemu zużyciu ulegają te elementy, na które działają największe obciążenia – udar, abrazja i nacisk. Wśród części zapasowych do pługa, które warto mieć zawsze pod ręką, należą więc lemiesze czy ścinacze skib. Przydatne zarówno do naprawy pługów, jak i do większości innych maszyn i narzędzi, są także różnego typu śruby, nakrętki, podkładki, przetyczki i piętki. Zarówno drobne, jak i większe elementy niezbędne do naprawy pługów rolniczych, znajdziesz na https://lebko.pl/czesci-maszyn/maszyny-uprawowe/plugi/.
Najpoważniejszą awarią, jaka może się przytrafić pługowi, jest pęknięcie ramy. Jeśli usterka ma charakter postępujący i wytropimy ją odpowiednio wcześnie, ramę będzie się prawdopodobnie dało naprawić. Nagła awaria spowodowana zbyt dużym obciążeniem, jak i zaniedbane lub przeoczone, postępujące pęknięcie, mogą jednak stać się przyczyną całkowitego wyłączenia narzędzia z użytkowania.
Dobre praktyki przedłużające żywotność pługów
Każde uszkodzenie mechaniczne lemiesza, odkładnicy lub innego elementu pługa, stanowi możliwą przyczynę powstawania korozji. Naruszony element będzie również bardziej wrażliwy na kolejne obciążenia. Z kolei znaczne zużycie części przekłada się na większe wydatki energii, jakie trzeba włożyć w obsługę pługa. To dlatego warto zainteresować się maszyną jeszcze zanim dojdzie do awarii i konieczności wymiany części.
Jak wszystkie maszyny i urządzenia, pług trzeba przede wszystkim regularnie czyścić. To żmudne zajęcie, ale stanowi ono jedyną gwarancję wytropienia usterki na czas, zanim osiągnie ona poziom uniemożliwiający naprawę. Nie ma w tym przypadku różnicy, czy użytkujesz pług nowy, czy model będący w gospodarstwie od wielu lat. Jeśli zauważysz ubytek lakieru, miejsce to należy zabezpieczyć (np. podkładem epoksydowym, oczywiście nanoszonym na oczyszczoną powierzchnię).
Przynajmniej raz w sezonie konieczne jest również dokładne umycie ramy i skontrolowanie, czy nie pojawiają się na niej groźne pęknięcia oraz czy nie występują luzy na śrubach mocujących.
Części zamienne do pługów – gdzie kupować?
Jeszcze do niedawna zakup części zamiennych do maszyn rolniczych wiązał się z koniecznością spędzenia całego dnia (albo kilku dni) na odwiedzaniu sklepów i hurtowni stacjonarnych. Obecnie wszystkie elementy potrzebne do naprawy pługa oraz innych narzędzi, znajdziesz w sklepie internetowym https://lebko.pl/.
Skorzystanie z możliwości zamówienia części online oznacza nie tylko oszczędność czasu, ale także pieniędzy – ze względu na inną politykę magazynową, e-sklepy najczęściej mogą zaoferować konkurencyjne ceny. Szybka dostawa (nawet w 24 godziny) gwarantuje możliwość niezwłocznego przystąpienia do naprawy.
Zanim wymienisz – które części pługa można naprawić samodzielnie?
Podstawowym narzędziem służącym do wzmocnienia struktury lemieszy i do naprawy uszkodzonej ramy pługa, jest spawarka. Nowe lemiesze warto wzmocnić jeszcze przed rozpoczęciem ich użytkowania, napawając ich krawędzie i bruzdy, dzięki czemu wydłuża się ich żywotność.
Napawanie możemy przeprowadzić także wówczas, gdy stopień zużycia lemiesza nie kwalifikuje go jeszcze do zezłomowania, ale już utrudnia efektywną pracę. W przypadku niewielkiego pęknięcia można również pospawać ramę.
Artykuł Sponsorowany