Chcą budowy linii kolejowej łączącej Mazury z Warszawą

pociag warszawa elk e1504341713575

zdjęcie ilustracyjne

region

Samorządy z trzech województw łączą swoje siły i walczą o połączenie kolejowe Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Tak zwana szprycha północna miała powstać w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie, ale obecny rząd wycofał się z tych planów. Kilka dni temu w Ostrołęce odbyło się kolejne już spotkanie w tej sprawie. Uczestniczył w nim między innymi burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski. Wcześniej samorządowcy z Podlasia. Mazowsza, Warmii i i Mazur skierowali protest do premiera.

Na Mazurach stacjonują żołnierze Batalionowej Grupy Bojowej NATO, a to sprawia, że szprycha północna ma strategiczne znaczenie dla obronności kraju.

– Budowa linii łączącej Mazury z Warszawą wzmocni nasz rozwój gospodarczy – dodaje Jerzy Małecki, wicestarosta piski.

Są już pierwsze efekty nacisków samorządów na rządzących. Jak poinformował Radio 5 Zbigniew Włodkowski, na jego biurko trafiło pismo z ministerstwa infrastruktury. Wynika z niego, że resort ponownie przyjrzy się sprawie. Swoje wsparcie deklaruje również poseł Koalicji Obywatelskiej Anna Wojciechowska.

Centralny Port Komunikacyjny był koncepcją rządu Prawa i Sprawiedliwości. Obecna władza będzie kontynuowała projekt, ale w zmienionej formule. Gabinet Donalda Tuska zrezygnował z budowy linii, przecinających się w Baranowie i postawił na kolejowe „Y”, czyli linię kolei dużych prędkości, łączącą Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziającą się w kierunku Poznania i Wrocławia.

Lotnisko w Baranowie ma być najnowocześniejsze w Europie. Będzie w stanie przyjąć 34 mln pasażerów rocznie. Ma być gotowe w 2032 roku.

Exit mobile version