region
Samorządy z trzech województw łączą swoje siły i walczą o połączenie kolejowe Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Tak zwana szprycha północna miała powstać w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie, ale obecny rząd wycofał się z tych planów. Kilka dni temu w Ostrołęce odbyło się kolejne już spotkanie w tej sprawie. Uczestniczył w nim między innymi burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski. Wcześniej samorządowcy z Podlasia. Mazowsza, Warmii i i Mazur skierowali protest do premiera.
Na Mazurach stacjonują żołnierze Batalionowej Grupy Bojowej NATO, a to sprawia, że szprycha północna ma strategiczne znaczenie dla obronności kraju.
– Budowa linii łączącej Mazury z Warszawą wzmocni nasz rozwój gospodarczy – dodaje Jerzy Małecki, wicestarosta piski.
Swoje wsparcie w tej kwestii deklaruje poseł Koalicji Obywatelskiej Anna Wojciechowska.
Centralny Port Komunikacyjny był koncepcją rządu Prawa i Sprawiedliwości. Obecna władza będzie kontynuowała projekt, ale w zmienionej formule. Gabinet Donalda Tuska zrezygnował z budowy linii, przecinających się w Baranowie i postawił na kolejowe „Y”, czyli linię kolei dużych prędkości, łączącą Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziającą się w kierunku Poznania i Wrocławia.
Lotnisko w Baranowie ma być najnowocześniejsze w Europie. Będzie w stanie przyjąć 34 mln pasażerów rocznie. Ma być gotowe w 2032 roku.