Czym jest system monitorowania ciśnienia w oponach?

135408

Źródło: freepik.com

System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS – Tire Pressure Monitoring System) to system w pojazdach, który automatycznie monitoruje i informuje kierowcę o ciśnieniu powietrza w oponach. Jego głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa jazdy i poprawa wydajności pojazdu poprzez zapewnienie, że opony są odpowiednio napompowane.

Jakie są rodzaje systemów TPMS?

Bezpośredni system TPMS używa czujników zamontowanych w każdej oponie, które bezpośrednio mierzą ciśnienie powietrza i przesyłają dane do centralnego komputera pojazdu. Jeśli ciśnienie w którejkolwiek oponie spadnie poniżej ustalonego poziomu, kierowca zostanie powiadomiony.

Pośredni system TPMS wykorzystuje dane z systemu ABS lub innych czujników prędkości obrotowej kół. Na podstawie różnic w prędkości obrotowej system ocenia, czy ciśnienie w którejkolwiek oponie jest zbyt niskie.

Do czego służy system TPMS?

System ten został stworzony, aby przeciwdziałać:

TPMS to system, który wprowadzono na rynek w celu zwiększenia bezpieczeństwa w czasie podróżowania autem. W większości nowoczesnych samochodów, od 2014 roku, posiadanie systemu TPMS jest obowiązkowe.

Jak działa system TPMS?

Istnieją dwa rodzaje systemów TPMS i w zależności od tego, który z nich jest obecny w samochodzie, jego sposób działania będzie się różnił. W przypadku bezpośredniego TPMS każda opona wyposażona jest w czujnik ciśnienia, który mierzy bezpośrednio ciśnienie powietrza w oponie. Czujnik ten przesyła informacje o ciśnieniu (oraz często o temperaturze) do centralnego modułu sterującego za pomocą sygnału radiowego. Jeśli ciśnienie spadnie poniżej określonego poziomu, system informuje kierowcę za pomocą sygnału świetlnego na desce rozdzielczej oraz często poprzez dźwiękowy sygnał ostrzegawczy.

Przy pośrednim, system ten nie mierzy bezpośrednio ciśnienia, ale korzysta z systemu ABS lub ESP, aby monitorować prędkość obrotową kół. Gdy ciśnienie w jednej z opon spada, zmienia się jej średnica, co wpływa na prędkość obrotową tego koła w porównaniu do innych kół. Różnice te są wykrywane przez system, który następnie ostrzega kierowcę poprzez sygnał świetlny na desce rozdzielczej.

Jak jest zbudowany system TPMS?

Bezpośredni TPMS

1. Czujniki ciśnienia w oponach umieszczane są w każdym kole, posiadają własne zasilanie. Zazwyczaj montowane przy zaworach powietrza w oponie, są to tzw. zawory OEM. Taki kompletny czujnik zwykle składa się z czujnika ciśnienia, czujnika temperatury, modułu komunikacyjnego (przesyłającego dane drogą radiową) oraz zasilania (najczęściej na baterii).

2. Moduł odbiorczy/centralny (ECU) odbiera sygnały z czujników i przetwarza dane, analizuje ciśnienie w oponach i porównuje je do zalecanych wartości. A przypadku wykrycia odchyleń informuje kierowcę o problemie.

3. Antena/odbiornik zamontowana w pojeździe, zwykle w pobliżu nadkola lub podwozia, aby odbierać sygnały z czujników opon.

4. Zespół wyświetlacza zamontowany zazwyczaj na desce rozdzielczej pojazdu, informuje kierowcę o stanie ciśnienia w oponach za pomocą kontrolki, a czasem także wyświetlaczy cyfrowych z dokładnym wskazaniem ciśnienia.

Pośredni TPMS

1. Czujniki prędkości kół wykorzystują istniejące czujniki systemów ABS/ESP, które mierzą prędkości obrotowe każdego koła. Wszelkie zmiany w prędkości obrotowej kół są analizowane, aby wykryć różnice wskazujące na zmiany w ciśnieniu opon.

2. Jednostka sterująca systemem ABS/ESP przetwarza dane z czujników prędkości kół. Algorytmy analizują różnice w prędkościach obrotowych, aby określić, czy ciśnienie w jednej z opon jest niższe niż w pozostałych.

3. Gdy system wykryje niskie ciśnienie, system informuje kierowcę za pomocą kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej.

System TPMS jest złożonym układem elektronicznym, którego celem jest zapewnienie kierowcy bieżących informacji o stanie ciśnienia w oponach, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i trwałości opon.

 

Artykuł sponsorowany

Exit mobile version