kraj i świat
Nowo powstały odcinek Via-Baltica od Mariampola do polsko-litewskiej granicy w Budzisku oficjalnie otworzyli w poniedziałek (20.10) Gitanas Nauseda, prezydent Litwy oraz Karol Nawrocki, prezydent Polski. „Via Baltica” to transeuropejska sieć dróg z Warszawy do Tallina o łącznej długości 970 km, z czego blisko 300 kilometrów znajduje się na Litwie.
Jest ona kluczowym korytarzem komunikacyjnym łączącym Skandynawię i Państwa Bałtyckie z Europą Środkową i Zachodnią oraz stanowi ważne połączenie na osi północ–południe. Ponadto Via Baltica ma istotne znaczenie w obszarze militarnym i obronnym państw wschodniej flanki NATO. Znacząco poprawia możliwości łącznościowe wojsk Sojuszu i ewentualne szybkie rozmieszczenie jednostek wojskowych w krajach bałtyckich.
– Połączenie, które dziś oficjalnie otwieramy – Via Baltica – to dla nas, narodów Europy Środkowej, znacznie więcej niż kolejny szlak transportowy. Jest ona łącznikiem, który wzmacnia nasze relacje, zbliża nasze społeczeństwa i przyczynia się do podniesienia odporności naszego regionu – powiedział w swoim wystąpieniu prezydent Polski.
Jak podkreślił, „ten wspaniały przykład nowoczesnej architektury, który mamy dziś przed oczami, jest odzwierciedleniem doskonałego stanu stosunków polsko–litewskich”.
– Stojąc tutaj – w pobliżu wiaduktu na trasie Via Baltica – widzę nie tylko spojenie dwóch odcinki drogi. Widzę most porozumienia, partnerstwa i przyjaźni między Polską a Litwą. Niech ta droga będzie naszym wspólnym przypomnieniem, że razem możemy osiągnąć więcej, a nasze kraje, łącząc wysiłki, budują przyszłość opartą na solidnych fundamentach współpracy i wzajemnego wsparcia – dodał Karol Nawrocki.
W czasie wspólnej konferencji prasowej z Gitanasem Nausedą Karol Nawrocki podkreślił, że relacje polsko–litewskie są dziś na najwyższym poziomie, czego dowodem jest to, że mimo krótkiego okresu urzędowania już czterokrotnie spotykał się z Prezydentem Litwy.
Całkowita wartość budowy Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej pochłonęła ponad pół miliarda euro. W ramach budowy ostatniego odcinka czteropasmowej trasy powstały 2 wiadukty, 3 przejścia tunelowe dla zwierząt, 10 rond, parking i najnowocześniejsze jak dotąd miejsce odpoczynku dla kierowców na Litwie oraz zielony most dla migracji zwierząt.
