Posiadanie polisy turystycznej jest wręcz niezbędne podczas wyjazdów zagranicznych. Popularna karta EKUZ zapewnia ograniczoną ochronę, a w dodatku – nie działa we wszystkich krajach. Dzięki ubezpieczeniu, w razie wystąpienia zdarzenia, które jest nim objęte, możemy skorzystać z pomocy towarzystwa ubezpieczeniowego. Jak zgłosić szkodę z ubezpieczenia?
Po pierwsze: telefon do centrum alarmowego
Zgłoszenie szkody jest pierwszym ważnym krokiem, który należy podjąć, jeśli przydarzy się nam zdarzenie objęte ochroną. Warto przed wyjazdem za granicę zorientować się, jak należy tego dokonać w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego. Warto do kontaktów w telefonie dodać numer do centrum alarmowego, żeby w razie potrzeby nie mieć problemów z jego znalezieniem.
Warto też rozróżnić różne sytuacje, które mogą zdarzyć się w czasie podróży – czy będzie to nagła choroba, nieszczęśliwy wypadek, czy skradziony lub zniszczony bagaż, a może wyrządzenie szkód w hotelu.
Sprawdźmy, jak przebiega zgłoszenie szkody w towarzystwie Aviva. Ubezpieczyciela można poinformować o zdarzeniu na kilka sposobów:
– Za pomocą formularza dostępnego pod adresem: avivatravel.eap.pl.
– Dzwoniąc pod jeden z numerów telefonów: +48 22 557 44 44 lub +48 22 205 50 60.
– E-mailem na adres medical@europ-assistance.pl (w przypadku nagłego zachorowania lub potrzeby uzyskania pomocy za granicą) lub szkody_travel@aviva.com (jeśli przydarzył się nam wypadek lub ponieśliśmy koszty leczenia i chcemy zgłosić roszczenie).
W przypadku nagłej choroby lub wypadku powinniśmy od razu zgłosić to ubezpieczycielowi, aby mógł zorganizować pomoc, np. wizytę u lekarza. Wygodnym rozwiązaniem jest skorzystanie z formularza online, gdyż przy pomocy połączenia internetowego (np. hotelowego Wi-Fi) możemy sami uzupełnić dane albo połączyć się z konsultantem. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie będziemy musieli ponosić wysokich kosztów związanych z roamingiem. Możemy albo sami uzupełnić cały formularz – podać swoje dane, okoliczności zdarzenia, albo połączyć się przez Wi-Fi z konsultantem Centrum Alarmowego, który przyjmie nasze zgłoszenie. Kiedy zgłoszenie zostanie zarejestrowane, Centrum Alarmowe skontaktuje się z nami i zorganizuje pomoc.
W przypadku niektórych zdarzeń, zanim zgłosimy się do ubezpieczyciela, musimy wykonać jeszcze jakieś działanie. Na przykład w razie kradzieży naszego mienia, koniecznie musimy zgłosić ten fakt na policji. Pamiętajmy, aby wziąć protokół, który potwierdzi złożenie zgłoszenia. Jeśli nasz bagaż został skradziony z przechowalni, przyda nam się pokwitowanie pozostawienia tam bagażu. Ubezpieczyciel będzie wymagał tych dokumentów, gdy zgłosimy się do niego po odszkodowanie.
Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego – niezbędne dokumenty
Przy zgłaszaniu szkody ubezpieczyciel będzie oczekiwać podania istotnych danych, takich jak: numer polisy, imię i nazwisko, miejsce, w którym się znajdujemy, czas i okoliczności zdarzenia. Jeśli korzystamy z placówki medycznej, to należy podać jej nazwę i adres.
Podstawowym dokumentem, który musimy dostarczyć do ubezpieczyciela, jest formularz zgłoszenia szkody.
Dodatkowo konieczne mogą być również inne dokumenty, np.:
– rachunki i faktury potwierdzające koszty leczenia,
– zeznania świadków zdarzenia,
– protokół wypadkowy, protokół BHP lub inny dokument, który wyjaśnia okoliczności i przyczynę zdarzenia.
Rozliczenie z placówką medyczną za granicą
Po skontaktowaniu się z centrum alarmowym ubezpieczyciela otrzymamy pomoc. Towarzystwo zorganizuje dla nas np. leczenie i pokryje jego koszty. Nie będziemy musieli płacić sami za usługi, z których skorzystamy w placówce medycznej – nie będziemy zobowiązani również do wnoszenia żadnych zaliczek. Kwestią rozliczeń z danym podmiotem zajmie się towarzystwo ubezpieczeniowe. W razie potrzeby możemy poddać się zabiegom ambulatoryjnym,, leczeniu stomatologicznemu (w ostrych nagłych stanach zapalnych i bólowych) i nie musimy wydawać żadnych pieniędzy. Formalnościami zajmie się ubezpieczyciel. Ważne jest jednak, abyśmy skontaktowali się z Centrum Alarmowym, zanim zaczniemy organizować pomoc na własną rękę.
Wyłączenia w ubezpieczeniu turystycznym, czyli kiedy świadczenie nie zostanie wypłacone
Wybierając ubezpieczenie turystyczne, należy koniecznie zwrócić uwagę na wyłączenia odpowiedzialności towarzystwa. Znajdziemy je w OWU, czyli w ogólnych warunkach ubezpieczenia. W zależności od polisy może ona nie obejmować takich zdarzeń jak:
– W przypadku OC w podróży krajowej lub zagranicznej – szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego osobom bliskim – nie ma znaczenia, czy mieszkają razem.
– W przypadku NNW w podróży krajowej i zagranicznej – nieszczęśliwego wypadku, do którego dojdzie w związku z zażyciem leków, które nie zostały zalecone przez lekarza albo pod wpływem alkoholu bądź środków odurzających.
– W przypadku ubezpieczenia bagażu i sprzętu sportowego – kradzieży przedmiotów, które nie znajdowały się pod bezpośrednią opieką ubezpieczonego lub w zamkniętym pomieszczeniu (np. pokoju hotelowym albo przechowalni bagażu).
To tylko przykładowe wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela. Warto zapoznać się z treścią OWU, żeby mieć świadomość zakresu ochrony. Im będzie on szerszy, tym mniejsze jest ryzyko ponoszenia kosztów z własnych środków.
Artykuł sponsorowany