Rynek edukacji profesjonalnej po zadyszce spowodowanej koronawirusem wraca do formy i szybkiego wzrostu. Ilość ofert sprawia jednak, że czasami nie wiadomo, co wybrać. Kursy? W tym te prowadzone przez Internet, a może tradycyjne szkolenia w sali szkoleniowej? Sprawdzamy, czym różnią się kursy i szkolenia i w które warto zainwestować.
Kursy i szkolenia – podobieństwa i różnice
Na początek warto zadać sobie pytanie czym właściwie różnią się kursy i szkolenia. Zwyczajowo jako kurs rozumiemy taki program edukacyjny, którego zadaniem jest wyposażyć w wiedzę i umiejętności w danym obszarze od tak zwanego A do Z. Kursy kierowane są zatem głównie do osób zaczynających przygodę z daną tematyką, a więc początkujących. Ich rolą jest zapoznać uczestnika z danym zagadnieniem i podstawowymi pojęciami w danej dziedzinie, a następnie rozbudowywać wiedzę i umiejętności wraz z realizacją kolejnych porcji materiały dydaktycznego składającego się na kurs.
Szkolenia natomiast kierowane są głównie do specjalistów w danej dziedzinie, którzy chcą w dalszym ciągu rozwijać swoje umiejętności. Szkolenia najczęściej nie tylko trwają krócej, ale też koncentrują się na ściśle określonym zagadnieniu z danej dziedziny, dążąc do pogłębienia specjalistycznej wiedzy i umiejętności.
Dobrym przykładem pozwalającym zrozumieć różnice pomiędzy kursem a szkoleniem są kursy księgowe, których zadaniem jest przygotowanie uczestnika do podjęcia pracy w księgowości i szkolenia księgowe na przykład z Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej, pozwalające wyposażyć doświadczonych księgowych w specjalistyczną wiedzę ze ściśle określonego wycinka księgowości, rachunkowości i podatków.
Warto przy tym zdawać sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach nazwy kurs oraz szkolenie nie są używane konsekwentnie i zawsze w prawidłowy sposób. Z łatwością znajdziemy przykłady kursów, które organizator nazywa szkoleniem, webinarem czy seminarium, jak i na odwrót. Odróżnienie kursu od szkolenia możliwe jest na szczęście na podstawie analizy programu zajęć oraz grupy docelowej, do której kierowane jest dane wydarzenie. Kursy do osób początkujących, przygotowujących się do podjęcia pracy czy działalności w danej dziedzinie, a szkolenia w dużo większym stopniu do specjalistów czy menedżerów w danej kategorii czy tematyce.
W które kursy i szkolenia warto inwestować?
Inwestycja w kursy i szkolenia, bo tak należy traktować wydatki na edukację, wymaga dobrego określenia naszych potrzeb szkoleniowych. Czym są potrzeby szkoleniowe? De facto celem, który chcemy osiągnąć. W zależności od tego czy będzie to zdobycie certyfikatu pozwalającego ubiegać się o zatrudnienie w danym zawodzie, czy też zdobycie praktycznych umiejętności pozwalających poprawniej, szybciej i efektywniej wykonywać dane czynności nasz wybór powinien pójść w innym kierunku. A naprawdę mamy z czego wybierać, wystarczy odwiedzić największy polski portal poświęcony kursom, szkoleniom, webinariom i konferencjom, czyli Eventis.pl żeby przekonać się, że lista tytułów szkoleń i kursów dostępnych na polskim rynku to kilka tysięcy pozycji, przy czym wiele z nich realizowanych jest cyklicznie. Daje nam to możliwość wyboru spośród kilkudziesięciu tysięcy ofert!
Podczas wyboru dobrego szkolenia czy kursu obowiązuje kilka zasad:
1. Dobrze dobrany program zajęć – to najważniejsza rzecz, którą powinniśmy sprawdzić przed zapisaniem się na kurs czy szkolenie. Szczegółowa analiza zagadnień omawianych w programie pozwala dopasować szkolenie lub kurs do naszych potrzeb, a nie ma nic bardziej irytującego w szkoleniu czy kursie, jak konieczność poświęcania czasu i uwagi na omówienie zagadnień, które doskonale znamy. Pominięcie zagadnień, które chcemy poznać może zakończyć się zupełną katastrofą naszej inwestycji w siebie.
2. Wybór teoria czy praktyka – chcąc zapoznać się z najważniejszymi zagadnieniami czy pojęciami w danej dziedzinie możemy śmiało sięgać po podstawowe kursy, a czasami też szkolenia. Jeśli jednak szukamy możliwości rozwoju praktycznych umiejętności lepszym wyborem będą warsztaty oraz te szkolenia, które zawierają w programie ćwiczenia, analizę przypadków z życia czy też gry symulacyjne. Tego typu formy szkolenia zapewniają możliwość przećwiczenia w praktyce zdobytej wiedzy, a więc wyrobienia sobie nawyków oraz wypracowanie umiejętności zastosowania teorii w praktyce.
3. Cena adekwatna do wartości – każda inwestycja wiąże się z kosztami, nie inaczej jest w przypadku szkolenia i kursu. Tymczasem różnice w cenach kursów i szkoleń są tak ogromne, że bardzo łatwo przepłacić. Zanim zapiszemy się na kurs czy szkolenie znajdźmy ich alternatywy u innych organizatorów i zastanówmy się skąd różnica w cenie. Kursy internetowe i szkolenia naturalnie są tańsze, bo organizator nie musi wynajmować sali szkoleniowej czy zapewniać wyżywienia uczestnikom, ale skąd duże różnice w cenach stacjonarnych szkoleń i kursów? Mogą one wynikać zarówno z doświadczenia zaangażowanych w poprowadzenie zajęć trenerów, jak też indywidualnej polityki cenowej organizatora. Niestety w tym obszarze nie ma jednej, zawsze sprawdzającej się reguły. Szkolenia tanie mogą wiązać się z kompromisami w jakości przygotowanego programu zajęć oraz zatrudnieniem początkującego trenera, więc nie warto kierować się tylko ceną. Dlatego właśnie warto porównywać oferty od różnych organizatorów szkoleń i kursów.
Szkolenia i kursy przyszłości
Często osoby poszukujące możliwości podniesienia swojej atrakcyjności zawodowej lub też pierwszej pracy zastanawiają się w jakie tematy kursów i szkoleń warto zainwestować? Bez wątpienia jest kilka obszarów które można wskazać jako doskonały wybór. Są to między innymi:
- Szkolenia i kursy z programowania oraz technologii informatycznych i tematów pokrewnych, w tym kursy dla testerów manualnych i automatycznych, programistów Python, C+, PHP, Java i innych języków wykorzystywanych w programowaniu na potrzeby Internetu, a także dla administratorów systemów informatycznych. Zapotrzebowanie na pracowników w tych obszarach jest ogromne.
- Szkolenia i kursy poświęcone e-commerce, marketingowi internetowemu i tematom pokrewnym, np. z rozwoju i zarządzania produktem, dla UX designerów, ekspertów i specjalistów ds. marketingu internetowego, w tym SEO, SEM, a także mediów społecznościowych, copywritingu czy content marketingu. Rozwój branży e-commerce oraz działalności gospodarczej prowadzonej za pośrednictwem sieci Internet jest niezwykle dynamiczny i trend ten nie osłabnie jeszcze przez wiele kolejnych lat.
- Szkolenia i kursy z tradycyjnych zawodów, w których zmiany w prawie czy rzeczywistości gospodarczej wymuszają konieczność zatrudniania coraz większej liczy pracowników. W kategorii tej znajdziemy zarówno szkolenia i kursy księgowe czy kadrowo-płacowe, ale też z takich tematów jak bezpieczeństwo informacji i ochrona danych osobowych, cyberbezpieczeństwo, zapewnienie zgodności działania firmy z przepisami prawa (tzw. compliance) itp.
- Szkolenia i kursy okołomedyczne, których popularność wynika z faktu starzenia się społeczeństw i szybo rosnącego udziału medycyny i opieki zdrowotnej w wydatkach publicznych i prywatnych. Kategoria ta stwarza duże zapotrzebowanie na pielęgniarki, ratowników medycznych, rejestratorów medycznych, fizjoterapeutów czy opiekunów osób starszych i niesamodzielnych. Z biegiem lat nie tylko zapotrzebowanie na pracowników, ale i wynagrodzenia w tym sektorze powinny znacząco rosnąć.
Bez względu na to w jakiej dziedzinie pracujemy bądź chcemy podjąć pracę uzupełnianie wiedzy poprzez kursy, szkolenia, ale też warsztaty, konferencje, kongresy czy webinaria staje się nieodzowną częścią rzeczywistości. Zmiany postępują tak szybko, że bez stałego poszerzania naszych kompetencji i wiedzy wcześniej czy później możemy spotkać się z problemem uzyskania atrakcyjnego zatrudnienia.
Artykuł sponsorowany