Suwałk
Najkorzystniejszy i najlepszy wariant połączenia Via Baltiki i Via Carpati, to rozbudowanie do standardu drogi ekspresowej obecnej drogi krajowej nr 8. To opinia, jaką przedstawił „Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych” przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.
Opinia to efekt prac specjalistycznej firmy zatrudnionej przez Generalną Dyrekcję do wydania rekomendacji do dalszych prac koncepcyjnych i projektowych.
W posiedzeniu zespołu brał udział Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk. Jak mówi włodarz miasta, analiza opracowana pod kątem środowiskowym, społecznym, ekonomicznym i technicznym dała odpowiedź, że najkorzystniejszym i najlepszym rozwiązaniem będzie rozbudowa do standardu drogi ekspresowej obecnej drogi krajowej nr 8.
Pod uwagę brano połączenie drogą S16 na trasie Ełk – Knyszyn, dróg ekspresowych S19 pod Białymstokiem i S61 na węźle Guty.
Najbardziej dyskusyjną kwestią było przecięcie drogi z przyrodniczo cenną doliną Biebrzy, otuliną Biebrzańskiego Parku Narodowego oraz terenami Natura 2000, na co już wielokrotnie zwracali uwagę nie tylko ekolodzy, ale też samorządowcy.
Jak czytamy na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wybór korytarza transportowego i rekomendowanego wariantu trasy dokona Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.
Nastąpi to prawdopodobnie w drugiej połowie 2022 r.