Radio5
SŁUCHAJ
  • WIADOMOŚCI
    • INFORMACJE
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • SPORT
    • POGODA
  • REGION
    • AUGUSTÓW
    • EŁK
    • GIŻYCKO
    • GOŁDAP
    • GRAJEWO
    • OLECKO
    • SEJNY
    • SUWAŁKI
    • POLSKA I ŚWIAT
  • GOŚCIE
  • SZLAKAMI SUWALSZCZYZNY
  • RADIO5 TV
  • KALENDARIUM
  • REKLAMA
  • RADIO
    • KATALOG FIRM
    • OGŁOSZENIA
    • KONKURSY
    • LUDZIE RADIA
    • NIEZAPOMNIANI
    • AUDYCJE
    • PATRONAT MEDIALNY
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • KONTAKT
Brak wyników
Pokaż wszystko

Wybierz język

Radio5
  • WIADOMOŚCI
    • INFORMACJE
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • SPORT
    • POGODA
  • REGION
    • AUGUSTÓW
    • EŁK
    • GIŻYCKO
    • GOŁDAP
    • GRAJEWO
    • OLECKO
    • SEJNY
    • SUWAŁKI
    • POLSKA I ŚWIAT
  • GOŚCIE
  • SZLAKAMI SUWALSZCZYZNY
  • RADIO5 TV
  • KALENDARIUM
  • REKLAMA
  • RADIO
    • KATALOG FIRM
    • OGŁOSZENIA
    • KONKURSY
    • LUDZIE RADIA
    • NIEZAPOMNIANI
    • AUDYCJE
    • PATRONAT MEDIALNY
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • KONTAKT
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio5
SŁUCHAJ
Strona Główna Wyróżnienie Sponsorowane

Jak przetestować swój pomysł na biznes? Kilka praktycznych porad

AA Red. AA
10 lutego 2023
w Sponsorowane
0
rozmieszczenie elementow ekonomicznych z przodu
0
SHARES
0
VIEWS
Udostępnij na FacebookUdostępnij na Twitter

Prowadzenie własnego biznesu to ciekawa perspektywa, na którą często decydują się innowatorzy, a także osoby pragnące działać na własnych zasadach. Z taką działalnością wiąże się jednak duże ryzyko. Przed wystartowaniem warto więc przetestować swój pomysł. Jest na to kilka sposobów.

Testowanie pomysłu – dokładna analiza rynku

Wiele osób rozpoczyna własną działalność, tworząc produkt lub usługę, która spełnia ich potrzeby lub po prostu im się podoba. Często jednak okazuje się, że z nieznanych przyczyn taki biznes upada, bo nie znajduje odbiorców. Powód jest jednak podany jak na tacy – jeśli przedsiębiorca przed rozpoczęciem biznesu nie zastanowi się, dla kogo właściwie tworzy dany produkt i jakie potrzeby ma on spełniać, to nic dziwnego, że napotyka problemy z pozyskaniem klientów. Dlatego też każdy pomysł warto wcześniej przetestować.

Pierwszym krokiem jest zadanie sobie kilku podstawowych pytań:

  • Jakie problemy rozwiązuje to, co zamierzam stworzyć?
  • Jaką dodatkową wartość wnosi dany produkt/usługa?
  • Ile osób mogłoby się nim zainteresować?

Tworzenie produktu dla samego tworzenia może skończyć się niepowodzeniem, zwłaszcza gdy konkurencja w danej dziedzinie/branży jest dość wysoka. Nie oznacza to jednak, że każdy pomysł na biznes powinien być w pełni innowatorski. Wystarczy znaleźć lukę w produktach lub usługach, które są już dostępne na rynku.

Jednym z narzędzi, które jest przydatne w takiej analizie, jest model Lean Canvas. Opracował i opisał go w swojej książce Ash Maurya. Na czym jednak polega to narzędzie? Jest to tabela, a raczej szablon składający się z 9 elementów. Należy rozpocząć od wypełniania jego pola z Problemem – nawiązuje to do pierwszego pytania, które należy sobie zadać. Następnie przechodzi się przez poszczególne etapy, aż dojdzie się do tych związanych z finansami, czyli kosztami i przychodami. Dzięki temu można oszacować, jakie są szanse na odniesienie sukcesu.

A co, jeśli nie ma pomysłu?

Mogłoby się wydawać, że prowadzenie działalności polega na rozwiązywaniu ludzkich problemów. I nie chodzi tu o trudności natury personalnej, lecz o braki na rynku. Dlatego też osoba, która pragnie założyć własny biznes, a nie ma na niego pomysłu, powinna dokładnie przeanalizować dwa obszary:

  • Luki na rynku – dotyczy to niemal każdej branży. Najlepiej więc dokładnie obserwować otoczenie, słuchać innych osób i wyłapywać aspekty, na które zwracają uwagę.
  • Nisza – innym sposobem na biznes jest znalezienie specyficznej niszy odbiorców. Co prawda może się to wiązać z obawą, że nie będzie w niej zbyt wielu klientów. Jednak z drugiej strony, nawet ci nieliczni mogą się okazać specyficznymi i niezwykle lojalnymi konsumentami.

Analiza finansowa – dobry biznesplan

Zakładanie własnej działalności gospodarczej powinno być poprzedzone dokładną analizą finansową, która uwzględnia aktualne możliwości, a także i potencjalne ryzyko. Jednym ze sposobów jest stworzenie biznesplanu. To powszechna i dobrze znana metoda, która stosowana jest przez przedsiębiorców od lat. Oczywiście, tworzenie biznesplanu nie jest czynnością obowiązkową, jednak z pewnością może ułatwić start.

Jak się do tego zabrać? Wszelkie niezbędne wskazówki można znaleźć na stronie internetowej pod adresem https://mambiznes.pl/wlasny-biznes/wiadomosci/stworzyc-biznesplan-dobry-biznesplan-krok-kroku-107682, gdzie zostały wymienione wszelkie niezbędne elementy, takie jak np. plan finansowy, harmonogram działań, analiza konkurencji czy strategia marketingowa.

W ramach biznesplanu przyszły przedsiębiorca tworzy indywidualną analizę SWOT. Jest to model, który składa się z czterech obszarów – mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń. Pierwsze dwa aspekty odnoszą się do części wewnętrznej jak własne predyspozycje, posiadane zasoby czy kwalifikacje. Kolejne dwa to czynniki zewnętrzne, które uwzględniają np. sytuację na rynku, konkurencję itp.

Dlaczego warto stworzyć biznesplan? Rzetelne przygotowanie pozwoli spojrzeć na całą sytuację w miarę obiektywnie. Przydaje się to szczególnie w sytuacji, gdy wprowadza się nowy produkt na rynek lub gdy planuje się pozyskanie dodatkowego źródła finansowania. W przypadku start-upów i firm z krótkim stażem jest to niezwykle przydatne narzędzie.

Jak przetestować produkt przed rozpoczęciem działalności?

W Polsce według prawa można prowadzić działalność niezarejestrowaną, jeśli przychody nie przekraczają połowy minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku. Każda pozostała działalność musi być wpisana do KRS, co wiąże się z koniecznością opłacania składek. Zanim więc przedsiębiorca uda się do sądu rejonowego, by założyć swoją firmę, może przetestować swój produkt. Jakie są na to sposoby?

Jednym z nich jest wypuszczenie prototypu na rynek. Ta metoda to MVP (Minimum Viable Product) i odnosi się do przedstawiania produktu lub usługi o minimalnej funkcjonalności. Można wtedy przetestować nowość na wybranej grupie docelowych odbiorców i zbadać ich reakcję. Jest to sposób na zaoszczędzenie kosztów i czasu.

Można również przeprowadzić internetową ankietę, która zbadałaby zainteresowanie potencjalnych klientów. Problemem w tym przypadku jest jednak trudność z dotarciem do odpowiedniej grupy, a opinie osób, do których dany produkt nie jest skierowany, w niczym się nie przydadzą.

Jeżeli zaś pomysłem na biznes jest jedynie sprzedaż z pominięciem procesu produkcji, to sposobem na przetestowanie jest stworzenie fałszywej aukcji np. na Allegro. Dzięki temu można zaobserwować, ile osób zgłosi się po ten produkt i czy w ogóle pojawi się jakiekolwiek zainteresowanie. W tym czasie można zakupić produkt u innego sprzedawcy i sprzedać go swoim klientom. Takie działanie nie przyniesie zysku, natomiast pozwoli oszacować potencjalne zapotrzebowanie. Warto pamiętać, że jest to jedynie próba o charakterze krótkotrwałym.

Przetestowanie pomysłu na biznes przed założeniem działalności jest dobrym sposobem na weryfikację własnych wyobrażeń z rzeczywistością. Taka praktyka pozwoli lepiej poznać oczekiwania konsumentów i rynek docelowy.

 

Artykuł sponsorowany

REKLAMA
Poprzedni

Drogi w regionie gotowe na konflikt zbrojny

Następny

„Starsze pokolenie musi powoli ustępować młodym”

Podobne

foto 1
Sponsorowane

Święta to czas dawania. O wolontariacie, który łączy ludzi

19 grudnia 2025
297167
Sponsorowane BSG

Jak wybrać hosting, żeby uniknąć ataków hakerskich? Poradnik dla właścicieli stron

18 grudnia 2025
hemoroidy w ciazy
Sponsorowane

Jak leczyć hemoroidy w ciąży?

18 grudnia 2025
Stabilne i nizsze nawet o 20 ceny energii
Sponsorowane

Rosną koszty energii – lokalne firmy szukają stabilności. Spółdzielnie Energetyczne PESSA mają gotowe rozwiązanie

17 grudnia 2025
nowoczesny prepping modny trend czy odpowiedzialne
Sponsorowane BSG

Nowoczesny prepping – modny trend czy odpowiedzialne podejście do życia?

17 grudnia 2025
adobestock 4738966291
Sponsorowane BSG

Krzyki, Fabryczna czy Psie Pole – ranking dzielnic pod kątem jakości życia we Wrocławiu

16 grudnia 2025
1 2 1
Sponsorowane

Co kupić koleżance na święta? Prezentowy poradnik last minute

15 grudnia 2025
1 2
Sponsorowane BSG

Dlaczego kręgle w Hali Centralnej w Krakowie to zawsze trafiony pomysł?

15 grudnia 2025
Pokaż więcej
Następny
Czeslaw Renkiewicz 1

"Starsze pokolenie musi powoli ustępować młodym"

Please login to join discussion

Czytaj również

Pełna sala na premierze koncertu świątecznego

Światło z Groty Narodzenia Pańskiego dotarło do Ełku

Harcerze przekazali Betlejemskie Światełko Pokoju litewskim skautom

Choinka na święta? Tylko z legalnego źródła – przypominają policjanci

Złodzieje wykorzystali fakt, że samochód nie był zamknięty

Alkomatem przebadali 600 kierujących. Czy wszyscy byli trzeźwi?

Akt oskarżenia za przemyt migrantów

Płk Cezary Kiszkowiak dowódcą warmińsko-mazurskich terytorialsów

Uwaga na gęste mgły

Koncert kwartetu smyczkowego NeoQuartet

REKLAMA

RADIO 5 SUWAŁKI

ul. Bulwarowa 5
16-400 Suwałki
tel. (087) 567 80 00
serwis@radio5.com.pl

RADIO 5 EŁK

ul. Małeckich 2
19-300 Ełk
tel. (87) 621 59 00
elk@radio5.com.pl

Agencja Reklamowa Radio 5

Suwałki
ul. Ks J. Zawadzkiego 2 lok. 1.2
16-400 Suwałki
tel. (087) 566 62 10
reklama.suwalki@radio5.com.pl

  • KONKURSY
  • LUDZIE RADIA
  • REKLAMA
  • PATRONAT MEDIALNY
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • NADAWCA
  • KONTAKT
© 2025 Radio5. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Praca Ełk | Ogłoszenie o pracę | The protocol | Targi pracy |
Praca Suwałki | Praca na Gowork.pl | XTB - czy warto? | Kwiaciarnia Laflora.pl

gnews
Translate »
Brak wyników
Pokaż wszystko
  • WIADOMOŚCI
    • INFORMACJE
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • SPORT
    • POGODA
  • REGION
    • AUGUSTÓW
    • EŁK
    • GIŻYCKO
    • GOŁDAP
    • GRAJEWO
    • OLECKO
    • SEJNY
    • SUWAŁKI
    • POLSKA I ŚWIAT
  • GOŚCIE
  • SZLAKAMI SUWALSZCZYZNY
  • RADIO5 TV
  • KALENDARIUM
  • REKLAMA
  • RADIO
    • KATALOG FIRM
    • OGŁOSZENIA
    • KONKURSY
    • LUDZIE RADIA
    • NIEZAPOMNIANI
    • AUDYCJE
    • PATRONAT MEDIALNY
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • KONTAKT

© 2024 Radio5. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.