Prowadzenie własnego biznesu to ciekawa perspektywa, na którą często decydują się innowatorzy, a także osoby pragnące działać na własnych zasadach. Z taką działalnością wiąże się jednak duże ryzyko. Przed wystartowaniem warto więc przetestować swój pomysł. Jest na to kilka sposobów.
Testowanie pomysłu – dokładna analiza rynku
Wiele osób rozpoczyna własną działalność, tworząc produkt lub usługę, która spełnia ich potrzeby lub po prostu im się podoba. Często jednak okazuje się, że z nieznanych przyczyn taki biznes upada, bo nie znajduje odbiorców. Powód jest jednak podany jak na tacy – jeśli przedsiębiorca przed rozpoczęciem biznesu nie zastanowi się, dla kogo właściwie tworzy dany produkt i jakie potrzeby ma on spełniać, to nic dziwnego, że napotyka problemy z pozyskaniem klientów. Dlatego też każdy pomysł warto wcześniej przetestować.
Pierwszym krokiem jest zadanie sobie kilku podstawowych pytań:
- Jakie problemy rozwiązuje to, co zamierzam stworzyć?
- Jaką dodatkową wartość wnosi dany produkt/usługa?
- Ile osób mogłoby się nim zainteresować?
Tworzenie produktu dla samego tworzenia może skończyć się niepowodzeniem, zwłaszcza gdy konkurencja w danej dziedzinie/branży jest dość wysoka. Nie oznacza to jednak, że każdy pomysł na biznes powinien być w pełni innowatorski. Wystarczy znaleźć lukę w produktach lub usługach, które są już dostępne na rynku.
Jednym z narzędzi, które jest przydatne w takiej analizie, jest model Lean Canvas. Opracował i opisał go w swojej książce Ash Maurya. Na czym jednak polega to narzędzie? Jest to tabela, a raczej szablon składający się z 9 elementów. Należy rozpocząć od wypełniania jego pola z Problemem – nawiązuje to do pierwszego pytania, które należy sobie zadać. Następnie przechodzi się przez poszczególne etapy, aż dojdzie się do tych związanych z finansami, czyli kosztami i przychodami. Dzięki temu można oszacować, jakie są szanse na odniesienie sukcesu.
A co, jeśli nie ma pomysłu?
Mogłoby się wydawać, że prowadzenie działalności polega na rozwiązywaniu ludzkich problemów. I nie chodzi tu o trudności natury personalnej, lecz o braki na rynku. Dlatego też osoba, która pragnie założyć własny biznes, a nie ma na niego pomysłu, powinna dokładnie przeanalizować dwa obszary:
- Luki na rynku – dotyczy to niemal każdej branży. Najlepiej więc dokładnie obserwować otoczenie, słuchać innych osób i wyłapywać aspekty, na które zwracają uwagę.
- Nisza – innym sposobem na biznes jest znalezienie specyficznej niszy odbiorców. Co prawda może się to wiązać z obawą, że nie będzie w niej zbyt wielu klientów. Jednak z drugiej strony, nawet ci nieliczni mogą się okazać specyficznymi i niezwykle lojalnymi konsumentami.
Analiza finansowa – dobry biznesplan
Zakładanie własnej działalności gospodarczej powinno być poprzedzone dokładną analizą finansową, która uwzględnia aktualne możliwości, a także i potencjalne ryzyko. Jednym ze sposobów jest stworzenie biznesplanu. To powszechna i dobrze znana metoda, która stosowana jest przez przedsiębiorców od lat. Oczywiście, tworzenie biznesplanu nie jest czynnością obowiązkową, jednak z pewnością może ułatwić start.
Jak się do tego zabrać? Wszelkie niezbędne wskazówki można znaleźć na stronie internetowej pod adresem https://mambiznes.pl/wlasny-biznes/wiadomosci/stworzyc-biznesplan-dobry-biznesplan-krok-kroku-107682, gdzie zostały wymienione wszelkie niezbędne elementy, takie jak np. plan finansowy, harmonogram działań, analiza konkurencji czy strategia marketingowa.
W ramach biznesplanu przyszły przedsiębiorca tworzy indywidualną analizę SWOT. Jest to model, który składa się z czterech obszarów – mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń. Pierwsze dwa aspekty odnoszą się do części wewnętrznej jak własne predyspozycje, posiadane zasoby czy kwalifikacje. Kolejne dwa to czynniki zewnętrzne, które uwzględniają np. sytuację na rynku, konkurencję itp.
Dlaczego warto stworzyć biznesplan? Rzetelne przygotowanie pozwoli spojrzeć na całą sytuację w miarę obiektywnie. Przydaje się to szczególnie w sytuacji, gdy wprowadza się nowy produkt na rynek lub gdy planuje się pozyskanie dodatkowego źródła finansowania. W przypadku start-upów i firm z krótkim stażem jest to niezwykle przydatne narzędzie.
Jak przetestować produkt przed rozpoczęciem działalności?
W Polsce według prawa można prowadzić działalność niezarejestrowaną, jeśli przychody nie przekraczają połowy minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku. Każda pozostała działalność musi być wpisana do KRS, co wiąże się z koniecznością opłacania składek. Zanim więc przedsiębiorca uda się do sądu rejonowego, by założyć swoją firmę, może przetestować swój produkt. Jakie są na to sposoby?
Jednym z nich jest wypuszczenie prototypu na rynek. Ta metoda to MVP (Minimum Viable Product) i odnosi się do przedstawiania produktu lub usługi o minimalnej funkcjonalności. Można wtedy przetestować nowość na wybranej grupie docelowych odbiorców i zbadać ich reakcję. Jest to sposób na zaoszczędzenie kosztów i czasu.
Można również przeprowadzić internetową ankietę, która zbadałaby zainteresowanie potencjalnych klientów. Problemem w tym przypadku jest jednak trudność z dotarciem do odpowiedniej grupy, a opinie osób, do których dany produkt nie jest skierowany, w niczym się nie przydadzą.
Jeżeli zaś pomysłem na biznes jest jedynie sprzedaż z pominięciem procesu produkcji, to sposobem na przetestowanie jest stworzenie fałszywej aukcji np. na Allegro. Dzięki temu można zaobserwować, ile osób zgłosi się po ten produkt i czy w ogóle pojawi się jakiekolwiek zainteresowanie. W tym czasie można zakupić produkt u innego sprzedawcy i sprzedać go swoim klientom. Takie działanie nie przyniesie zysku, natomiast pozwoli oszacować potencjalne zapotrzebowanie. Warto pamiętać, że jest to jedynie próba o charakterze krótkotrwałym.
Przetestowanie pomysłu na biznes przed założeniem działalności jest dobrym sposobem na weryfikację własnych wyobrażeń z rzeczywistością. Taka praktyka pozwoli lepiej poznać oczekiwania konsumentów i rynek docelowy.
Artykuł sponsorowany