Obsługa klienta to bardzo rozległy termin – obowiązki na tym stanowisku mogą znacząco się od siebie różnić między przedsiębiorstwami. Jeśli szukasz swojej zawodowej ścieżki, przeczytaj poniższy artykuł, by dowiedzieć się, czy obsługa klienta jest dla Ciebie i jak możesz znaleźć odpowiednie dla siebie miejsce pracy.
Należy zacząć od tego, że specjalistów ds. obsługi klienta zatrudniają chyba wszystkie branże – bo właściwie w każdej z nich mamy do czynienia z klientem. Stąd pewnie duża liczba ofert pracy na serwisach ogłoszeniowych, w których korporacje i inne firmy prześcigają się w barwnym opisywaniu warunków zatrudnienia. Ale na czym właściwie polega ta praca?
Przyjazne nastawienie czy stalowe nerwy?
A może jedno i drugie? Nie da się ukryć, że osoby obsługujące klientów idą na pierwszy ogień w niejednej bitwie – specjalista do spraw obsługi klienta musi bowiem jako pierwszy mierzyć się ze słowami krytyki, skargami i nerwami klientów, które w wielu przypadkach są oczywiście uzasadnione, ale – by móc przeprowadzić konstruktywną rozmowę – należy ostudzić emocje drugiej strony.
Ale nie zawsze musi tak być – są branże, firmy czy działy przedsiębiorstw, w których stresujące sytuacje zdarzają się znacznie rzadziej, a praca polega głównie na doradztwie i pomocy w rozwiązywaniu problemów. Jedno jest pewne – niezależnie od częstotliwości nerwowych rozmów, stalowe nerwy się przydają, ale zawsze w połączeniu z pozytywnym nastawieniem do rozmówcy.
Wymagania dla specjalistów ds. obsługi klienta
Powyższe cechy to jednak trochę za mało – poza kompetencjami miękkimi warto bowiem być wyposażonym w kompetencje twarde, takie jak dobra znajomość języka obcego (język angielski staje się już standardem i większość pracodawców wymaga poziomu B2, rzadziej B1, mile widziane są również inne języki obce), swobodna obsługa komputera, czasem znajomość konkretnych programów komputerowych. Niejednokrotnie praca w obsłudze klienta przeznaczona jest dla specjalistów danej branży – udzielanie pewnych informacji może wymagać posiadania fachowej wiedzy. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule https://www.bankier.pl/wiadomosc/Praca-w-obsludze-klienta-Coraz-wyzsze-zarobki-coraz-wiecej-wymagan-8402076.html.
Przejdźmy jednak do konkretów. Jakie wymagania dla kandydatów pojawiają się w różnych branżach?
Obsługa klienta w IT – wymagania
IT to obiecująca, rozwijająca się branża, w której – wbrew przekonaniu wielu osób – jest sporo miejsca dla tych, którzy niekoniecznie chcą zajmować się programowaniem. W korporacjach IT, niezależnie od stanowiska i działu, jednym z najważniejszych wymagań jest dobra znajomość języka angielskiego. Często wystarczający jest poziom B1 lub B2, a nade wszystko swoboda wypowiedzi bez analizowania gramatyki oraz brak blokady przed mówieniem. Ponadto zdarzają się wymagania dotyczące znajomości zagadnień technicznych, obsługi pakietu MS Office, doświadczenia w obsłudze klienta.
Szukając ofert pracy w IT, zwróć uwagę na takie stanowiska, jak customer service specialist czy account manager, a także helpdesk lub service desk.
Obsługa klienta bankowego
W branży finansowej przydadzą się wspomniane już język obcy i zimna krew, ale też znajomość zagadnień ekonomicznych (choć korporacje finansowe dokładnie szkolą nowych pracowników, a praca niejednokrotnie jest poprzedzona testem wiedzy) oraz pakietu MS Office z Excelem na czele. Podobnie kształtują się wymagania w branży ubezpieczeniowej.
Firmy finansowe, bankowe i ubezpieczeniowe poszukują często specjalistów ds. wsparcia klienta, opiekunów klienta; niektóre stanowiska noszą też nazwy angielskie, np. accountant lub customer care specialist.
Obsługa klienta w sprzedaży
Przedsiębiorstwa produkcyjne, usługowe, sieci sklepów czy duże sklepy internetowe – to tylko przykłady miejsc, które na co dzień sprzedają swoje produkty i usługi, i w tym zakresie potrzebują osób do obsługi klienta. Tu możesz startować z nieco niższym niż w IT czy finansach poziomem języka angielskiego, choć jego znajomość oczywiście może być potrzebna. Tu również spotkasz sporo stresujących sytuacji – musisz więc umieć działać pod presją.
Obsługa klienta – dlaczego warto?
Praca w obsłudze klienta to dobry start, jeśli chcesz wejść w daną branżę – rozwiązując problemy klientów, możesz się sporo nauczyć. Ponadto coraz częściej obsługa klienta odbywa się zdalnie, co dla wielu osób jest szczególnie istotne. Taka praca w korporacjach wiąże się z całkiem dobrym wynagrodzeniem i stosunkowo niskim progiem wejścia. Dlaczego więc nie spróbować?
Artykuł sponsorowany