W ciągu ostatnich kilkunastu lat znaczna część życia społecznego przeniosła się do mediów społecznościowych. Niemal każdy ma konto w jednym lub kilku serwisach takich jak Facebook, Instagram czy TikTok, a wirtualna rzeczywistość ma coraz większe znaczenie. Oto garść porad, które ułatwią korzystanie z social mediów!
Zwyczaje w mediach społecznościowych
Wszystkie social media mają własny regulamin oraz nieformalny zbiór zasad, które czynią je unikatowymi. Duży wpływ na te kwestie ma nie tylko polityka serwisu, ale też podejście użytkowników. Przykładowo niektóre grupy tematyczne lub strony na Facebooku działają w ramach luźnej, żartobliwej konwencji, inne zaś wymagają od odwiedzających dużo większej powagi.
Zresztą z mediów społecznościowych często korzystają różne grupy społeczne – TikTok jest najchętniej wybierany przez nastolatków i młodych dorosłych, starsi zaś preferują Facebooka, choć i z niego korzystają osoby w różnym wieku. Co więcej, w mediach społecznościowych obowiązuje netykieta, czyli uniwersalne zasady kulturalnego korzystania z internetu. Nie wolno o niej zapominać!
Przerwa od social media też jest istotna
Do mediów społecznościowych mamy dostęp właściwie wszędzie – nie tylko na komputerze, ale też w telefonie, tablecie czy na laptopie. W wirtualnym świecie zawsze coś się dzieje, a walutą jest uwaga użytkowników – popularne serwisy starają się utrzymać ich przed ekranem przez jak najdłuższy okres. Czasami trudno odciąć się od świata social mediów, ale warto to zrobić, jeśli mamy już dość lub po prostu potrzebujemy odpoczynku.
Nie trzeba wówczas usuwać konta. Wystarczy wylogować się z popularnych aplikacji takich jak Messenger: https://nano.komputronik.pl/n/jak-wylogowac-sie-z-messengera/. Powinniśmy poinformować znajomych o podjętej decyzji, by nie sprawić im niemiłej niespodzianki. Przerwa od social mediów powinna trwać co najmniej dwa tygodnie. Należy potraktować ten okres jako detoks, który pozwoli odzwyczaić się od nadmiarowych bodźców.
Jak zadbać o bezpieczeństwo w mediach społecznościowych?
Media społecznościowe są pełne niebezpieczeństw. Spędzając tam czas, niemal na pewno natkniemy się na oszustów, a także na cyberprzemoc oraz toksyczne zachowania. Częstym problemem są włamania – nie wolno podawać nikomu loginu i hasła do konta, które trzeba zabezpieczyć za pomocą uwierzytelniania dwuskładnikowego.
Warto też zadbać o prywatność – do social mediów dostęp ma właściwie każdy. Nie powinniśmy umieszczać zbyt dużej ilości informacji w internecie, a jeśli już to robimy, to powinniśmy ograniczyć dostęp do profilu jedynie dla najbliższych znajomych. Więcej porad z zakresu bezpieczeństwa w sieci można znaleźć w serwisie Komputronik Nano: https://nano.komputronik.pl/.
Nie wszystko w social mediach to prawda
Większość treści w mediach społecznościowych tworzą zwykli użytkownicy. W wielu przypadkach jest to ogromna zaleta, ale w praktyce zamieszczane informacje mogą być manipulacją lub wręcz zwykłym kłamstwem. Nie wszystko, co pojawia się w social mediach, jest prawdziwe, a wiele profili wręcz celowo szerzy dezinformację, by przekonać internautów do swoich racji. Niektóre serwisy udostępniają co prawda sprostowania od niezależnych weryfikatorów, ale plaga fake newsów wciąż stanowi jeden z poważniejszych problemów, z jakimi zmagają się użytkownicy mediów społecznościowych. Jak go uniknąć?
Jeśli jakaś informacja wzbudzi w nas podejrzenia lub zdziwienie, to należy ją dokładnie sprawdzić. W tym celu warto sięgnąć do niezależnych źródeł – to nie tylko teksty naukowe i popularnonaukowe, ale też wypowiedzi ekspertów oraz artykuły z zaufanych tradycyjnych mediów. Sumienna weryfikacja wiadomości jest czasochłonna, ale to jedyny sposób na uniknięcie problemu fake newsów!
Konkursy w mediach społecznościowych
Media społecznościowe stały się głównym kanałem marketingowym dla większości dużych marek. Firmy chętnie organizują konkursy, w których często można wygrać ciekawe nagrody. Udział w takim wydarzeniu może przynieść wiele satysfakcji, ale przed skorzystaniem z okazji warto dokładnie przeczytać regulamin i upewnić się, że nie padniemy ofiarą oszustwa.
Artykuł sponsorowany