Nic tak nie dezorganizuje pracy jak awaria sprzętu. Zwłaszcza w gospodarstwie usterki są wyjątkowo niepożądane – mogą powodować opóźnienia w pracach, które trudno będzie nadgonić w trakcie sezonu. Sprzęt najczęściej psuje się niespodziewanie, w wyniku nagłego działania czynników zewnętrznych. Są jednak i takie usterki, które stosunkowo łatwo jest przewidzieć. To o tyle istotne, że można zaopatrzyć się wcześniej w części, które prędzej czy później będą potrzebne. Sprawdź 6 najczęstszych awarii dotyczących nowych i starych ciągników rolniczych, popularnych w polskich gospodarstwach.
Sprzęgło – dlaczego psuje się tak często?
Zwłaszcza w starszych modelach ciągników do najczęstszych awarii należą usterki sprzęgła. Częściowo wynikają one z wad konstrukcyjnych, ale przeważnie winna jest po prostu fizyka. W przenoszeniu momentu obrotowego i mocy silnika na układ napędowy tarcie jest niezbędne. Z czasem prowadzi ono jednak do zużywania się tarcz oraz okładzin. Z uwagi na stare technologie, niezapewniające dostatecznej ochrony, problem pojawia się szczególnie często w starszych modelach – np. w kultowych Ursusach. Warto więc wyposażyć się w służące do naprawy sprzęgła części do C-385, C-360 czy C-330.
Skrzynia biegów – które modele są najbardziej awaryjne?
W przypadku skrzyni biegów możemy mówić o dwóch najczęstszych przyczynach usterek. Pierwszą są wady konstrukcyjne, które dają się we znaki zwłaszcza w starszych, rodzimych modelach. Drugi to nasze własne niedbalstwo – zbyt agresywne lub niechlujne przełożenia biegów czy brak regularności w uzupełnianiu oleju – oto najszybsza droga do zbyt szybkiego zużywania się zębatek. Dobra wiadomość jest taka, że nie są to części drogie. Zębatki i inne elementy do ciągników Zetor można wygodnie zamówić na https://www.blaut-rol.pl/czesci-do-ciagnikow/zetor-5211-7745/. Na innych podstronach znajdziemy również części zapasowe do wszystkich popularnych modeli i marek traktorów, pracujących w polskich gospodarstwach.
Termostat i pompa wody – awarie niebezpieczne dla silnika
Do dość częstych usterek w ciągnikach należą te wynikające z przegrzania silnika. Mogą one być szczególnie niebezpieczne – kontynuacja eksploatacji traktora w zbyt wysokiej temperaturze prowadzi do poważnych uszkodzeń, wymagających drogich napraw. Najczęściej zaczyna się banalnie – od awarii termostatu, który nie jest w stanie dopilnować prawidłowej temperatury, czy od uszkodzenia pompy wody, której wydajność w takiej sytuacji znacznie spada. Na https://www.blaut-rol.pl/czesci-do-ciagnikow/john-deere/ znajdziesz części potrzebne do naprawy usterek układu chłodzenia w ciągnikach John Deere a po zmianie parametrów wyszukiwania – co innych, popularnych marek traktorów.
Przewody paliwowe i wtryskiwacz – dlaczego ciągnik traci moc?
Tylko regularny dopływ paliwa do silnika gwarantuje jego nieprzerwaną pracę. Jakiekolwiek blokady będą się objawiały charakterystycznym „krztuszeniem się” maszyny oraz spadkami mocy. Z czasem już samo uruchamianie ciągnika okaże się niemożliwe. Naprawa tego problemu jest przeważnie bardzo prosta i niezbyt kosztowna – wystarczy wymiana przewodów paliwowych. Elementy potrzebne do przeprowadzenia tej, jak i innych procedur naprawczych w ciągnikach, znajdziesz na https://www.blaut-rol.pl/czesci-do-ciagnikow/.
Elektryka – słaba strona starych czy nowych ciągników?
Pod względem elementów elektrycznych i elektronicznych, stare i nowe ciągniki doświadczają odmiennego typu problemów. W maszynach kilkudziesięcioletnich elementów elektronicznych jest niedużo, za to awarie dotykają ich bardzo często. Standardem są przepalone lampy czy niedziałające kontrolki. Najczęściej nie uniemożliwiają one pracy maszyny, ale bywają irytujące, a nawet niebezpieczne. Z kolei w nowych traktorach elektroniki jest znacznie więcej i choć psuje się ona rzadziej, to konsekwencje mogą być o wiele poważniejsze – aż do niemożności kontynuowania pracy z tak banalnego powodu, jak uszkodzony czujnik. Zawsze warto mieć pod ręką zestawy naprawcze, obejmujące najczęstsze awarie elektryki w ciągnikach.
Ładowacz czołowy – czy łatwo go zepsuć?
Awarie ładowaczy czołowych nie są aż tak częste, jak wymienionych wcześniej układów, ale za to bywają bardzo problematyczne, wyłączając maszynę z użytkowania na dłużej. Główną przyczyną takich usterek jest niestety błąd ludzki, zwłaszcza przekroczenie dopuszczalnej ładowności. Co pewien czas należy wymieniać haki, zęby czy nakrętki. Pomocne okazuje się również napawanie – zarówno nowych elementów, w celu ich wzmocnienia, jak i zużytych – dla przywrócenia im możliwości pracy.
Artykuł sponsorowany