Radio5
SŁUCHAJ
  • WIADOMOŚCI
    • INFORMACJE
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • SPORT
    • POGODA
  • REGION
    • AUGUSTÓW
    • EŁK
    • GIŻYCKO
    • GOŁDAP
    • GRAJEWO
    • OLECKO
    • SEJNY
    • SUWAŁKI
    • POLSKA I ŚWIAT
  • GOŚCIE
  • SZLAKAMI SUWALSZCZYZNY
  • RADIO5 TV
  • KALENDARIUM
  • REKLAMA
  • RADIO
    • KATALOG FIRM
    • OGŁOSZENIA
    • KONKURSY
    • LUDZIE RADIA
    • NIEZAPOMNIANI
    • AUDYCJE
    • PATRONAT MEDIALNY
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • KONTAKT
Brak wyników
Pokaż wszystko

Wybierz język

Radio5
  • WIADOMOŚCI
    • INFORMACJE
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • SPORT
    • POGODA
  • REGION
    • AUGUSTÓW
    • EŁK
    • GIŻYCKO
    • GOŁDAP
    • GRAJEWO
    • OLECKO
    • SEJNY
    • SUWAŁKI
    • POLSKA I ŚWIAT
  • GOŚCIE
  • SZLAKAMI SUWALSZCZYZNY
  • RADIO5 TV
  • KALENDARIUM
  • REKLAMA
  • RADIO
    • KATALOG FIRM
    • OGŁOSZENIA
    • KONKURSY
    • LUDZIE RADIA
    • NIEZAPOMNIANI
    • AUDYCJE
    • PATRONAT MEDIALNY
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • KONTAKT
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio5
SŁUCHAJ
Strona Główna Wyróżnienie Sponsorowane BSG

Przełom w bateriach samochodowych — czy elektryki naprawdę dostaną zasięg 1500 km?

AA Red. AA
4 grudnia 2025
w Sponsorowane BSG
0
20
0
SHARES
0
VIEWS
Udostępnij na FacebookUdostępnij na Twitter

W ostatnich dniach media obiegła informacja: chińscy naukowcy opracowali nowy „żelowy elektrolit z fluorem” do akumulatorów samochodów elektrycznych, który w uproszczeniu ma dawać nawet 1500 km zasięgu na jednym ładowaniu. W komunikacie mówi się też o ładowaniu w 12 minut oraz retencji 80% po 5000 cyklach. Brzmi jak science-fiction? Sprawdźmy, co wiadomo na dziś — jakie mamy fakty, a co to raczej obietnice, które dopiero trzeba zweryfikować.

Co faktycznie udało się osiągnąć

Zespół naukowców w Chinach, powiązany z uczelnią Tsinghua University, pracuje nad akumulatorami ze stałym lub quasi-stałym elektrolitem, co ma potencjał zwiększenia gęstości energii i poprawy bezpieczeństwa. W najnowszych publikacjach użyto m.in. fluorowanych polieterów, co miało pozwolić na stworzenie warstwy ochronnej na elektrodzie – bardziej stabilnej przy wysokich napięciach i szybkim ładowaniu. Według doniesień z 2025 roku, inne chińskie firmy również prezentują prototypowe ogniwa: np. nowa bateria od Dongfeng Motor osiąga gęstość energii rzędu 350 Wh/kg, a wstępne testy wskazują na potencjalny zasięg powyżej 1000 km przy odpowiednio zaprojektowanej pakiecie baterii. Kolejny gracz — Chery Automobile — zaprezentował prototyp baterii o gęstości do 600 Wh/kg, która w idealnych warunkach miałaby teoretycznie zapewnić zasięg do 1300-1500 km.

Te wyniki są obiecujące — pokazują, że technologia baterii „solid-state” lub „quasi-solid” coraz szybciej wychodzi z laboratoriów. Poprawa gęstości energii, lepsza stabilność chemiczna i bezpieczeństwo to realne kroki naprzód – donosi Serwis Wiadomości

Dlaczego 1500 km i 12 minut ładowania to wciąż duże „jeśli”

Większość prezentowanych ogniw to prototypy, testowane w warunkach laboratoryjnych lub w ograniczonym zakresie — a nie akumulatory, które trafią jutro do produkcyjnych aut. Proces przejścia od prototypu do masowej produkcji bywa długi i pełen pułapek. Zapowiedzi zasięgu rzędu 1300–1500 km często zakładają idealne warunki (niska masa baterii, bardzo efektywne auto, ekonomiczna jazda, sprzyjające warunki temperaturowe). W realnym użytkowaniu rzeczywisty zasięg będzie — najpewniej — niższy.

Nowa chemia (fluor, stałe czy quasi-stałe elektrolity) wymaga nowych rozwiązań produkcyjnych, homologacji, testów bezpieczeństwa w realnym użytkowaniu, a także — co ważne — nowych standardów recyklingu. To wszystko może dodać kosztów i czasu.

Co to może oznaczać dla motoryzacji i dla kierowców

Jeśli technologia zostanie udoskonalona i skalowana — scena EV może się zmienić diametralnie. Zniknie tzw. lęk przed odległością — czyli obawa przed niskim zasięgiem — a auta elektryczne będą realną alternatywą nawet przy długich trasach. To z kolei może przyspieszyć globalną transformację transportu: mniej aut z silnikami spalinowymi, niższa emisja CO₂, silniejszy rozwój infrastruktury ładowania i większe zainteresowanie EV (także w krajach takich jak Polska). Dla firm motoryzacyjnych to wyścig — kto pierwszy przywróci komfort i zasięg aut spalinowych, ale w wersji elektrycznej. Dla konsumentów: perspektywa tańszej i bardziej praktycznej jazdy, choć czasem z ostrożnym podejściem do zapowiedzi.

Informacje o baterii z fluorem i zasięgu 1500 km to, póki co, fascynująca zapowiedź. W nauce i technologii dzieje się wiele, a ostatnie wyniki badań dają realne nadzieje. Jednak droga od laboratorium do ulic samochodowych jest jeszcze długa i pełna wyzwań: produkcja, koszty, bezpieczeństwo, recykling, skalowanie.

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, w perspektywie kilku lat możemy być świadkami prawdziwej rewolucji motoryzacyjnej. Ale dziś, jak na razie, to raczej obietnica niż fakt.

 

Artykuł sponsorowany

REKLAMA
Poprzedni

Policjanci uratowali niemowlę

Następny

WPN apeluje o usunięcie łodzi z Wigier

Podobne

47
Sponsorowane BSG

Wpływ hydromasażu na zdrowie

22 grudnia 2025
40
Sponsorowane BSG

Dlaczego łysienie androgenowe postępuje i jak je kontrolować

22 grudnia 2025
28
Sponsorowane BSG

Dlaczego restauracja w HP Park Olsztyn to obowiązkowy przystanek

22 grudnia 2025
Ciemna brama segmentowa o minimalistycznym designie
Sponsorowane

Brama segmentowa czy uchylna? Kiedy i które rozwiązanie wybrać – wskazówki

22 grudnia 2025
foto 1
Sponsorowane

Święta to czas dawania. O wolontariacie, który łączy ludzi

19 grudnia 2025
297167
Sponsorowane BSG

Jak wybrać hosting, żeby uniknąć ataków hakerskich? Poradnik dla właścicieli stron

18 grudnia 2025
hemoroidy w ciazy
Sponsorowane

Jak leczyć hemoroidy w ciąży?

18 grudnia 2025
Stabilne i nizsze nawet o 20 ceny energii
Sponsorowane

Rosną koszty energii – lokalne firmy szukają stabilności. Spółdzielnie Energetyczne PESSA mają gotowe rozwiązanie

17 grudnia 2025
Pokaż więcej
Następny
źródło: WPN

WPN apeluje o usunięcie łodzi z Wigier

Please login to join discussion

Czytaj również

Jak reagować na trudne pytania przy świątecznym stole?

Tragiczny wypadek w powiecie giżyckim. Nie żyje 24-letni kierowca BMW

Boże Narodzenie w rodzinnym gronie

Przygotowania do świąt na Suwalszczyźnie

Pożar domu w Pobondziach. Starsze małżeństwo straciło dach nad głową

Puste nakrycie, sianko pod obrusem, dzielenie się opłatkiem. Czy kultywujemy świąteczne tradycje?

„Bóg stał się bliski człowiekowi”

Czego życzą sobie mieszkańcy regionu?

Życzenia świąteczne prezydenta Ełku

Zderzenie z łosiem na DK16. Jedna osoba została ranna

REKLAMA

RADIO 5 SUWAŁKI

ul. Bulwarowa 5
16-400 Suwałki
tel. (087) 567 80 00
serwis@radio5.com.pl

RADIO 5 EŁK

ul. Małeckich 2
19-300 Ełk
tel. (87) 621 59 00
elk@radio5.com.pl

Agencja Reklamowa Radio 5

Suwałki
ul. Ks J. Zawadzkiego 2 lok. 1.2
16-400 Suwałki
tel. (087) 566 62 10
reklama.suwalki@radio5.com.pl

  • KONKURSY
  • LUDZIE RADIA
  • REKLAMA
  • PATRONAT MEDIALNY
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • NADAWCA
  • KONTAKT
© 2025 Radio5. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Praca Ełk | Ogłoszenie o pracę | The protocol | Targi pracy |
Praca Suwałki | Praca na Gowork.pl | XTB - czy warto? | Kwiaciarnia Laflora.pl

gnews
Translate »
Brak wyników
Pokaż wszystko
  • WIADOMOŚCI
    • INFORMACJE
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • SPORT
    • POGODA
  • REGION
    • AUGUSTÓW
    • EŁK
    • GIŻYCKO
    • GOŁDAP
    • GRAJEWO
    • OLECKO
    • SEJNY
    • SUWAŁKI
    • POLSKA I ŚWIAT
  • GOŚCIE
  • SZLAKAMI SUWALSZCZYZNY
  • RADIO5 TV
  • KALENDARIUM
  • REKLAMA
  • RADIO
    • KATALOG FIRM
    • OGŁOSZENIA
    • KONKURSY
    • LUDZIE RADIA
    • NIEZAPOMNIANI
    • AUDYCJE
    • PATRONAT MEDIALNY
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • KONTAKT

© 2024 Radio5. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.