Radio5
SŁUCHAJ
  • WIADOMOŚCI
    • INFORMACJE
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • SPORT
    • POGODA
  • REGION
    • AUGUSTÓW
    • EŁK
    • GIŻYCKO
    • GOŁDAP
    • GRAJEWO
    • OLECKO
    • SEJNY
    • SUWAŁKI
    • POLSKA I ŚWIAT
  • GOŚCIE
  • SZLAKAMI SUWALSZCZYZNY
  • RADIO5 TV
  • KALENDARIUM
  • REKLAMA
  • RADIO
    • KATALOG FIRM
    • OGŁOSZENIA
    • KONKURSY
    • LUDZIE RADIA
    • NIEZAPOMNIANI
    • AUDYCJE
    • PATRONAT MEDIALNY
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • KONTAKT
Brak wyników
Pokaż wszystko

Wybierz język

Radio5
  • WIADOMOŚCI
    • INFORMACJE
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • SPORT
    • POGODA
  • REGION
    • AUGUSTÓW
    • EŁK
    • GIŻYCKO
    • GOŁDAP
    • GRAJEWO
    • OLECKO
    • SEJNY
    • SUWAŁKI
    • POLSKA I ŚWIAT
  • GOŚCIE
  • SZLAKAMI SUWALSZCZYZNY
  • RADIO5 TV
  • KALENDARIUM
  • REKLAMA
  • RADIO
    • KATALOG FIRM
    • OGŁOSZENIA
    • KONKURSY
    • LUDZIE RADIA
    • NIEZAPOMNIANI
    • AUDYCJE
    • PATRONAT MEDIALNY
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • KONTAKT
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio5
SŁUCHAJ
Strona Główna Wyróżnienie Sponsorowane BSG

Przełom w bateriach samochodowych — czy elektryki naprawdę dostaną zasięg 1500 km?

AA Red. AA
4 grudnia 2025
w Sponsorowane BSG
0
20
0
SHARES
0
VIEWS
Udostępnij na FacebookUdostępnij na Twitter

W ostatnich dniach media obiegła informacja: chińscy naukowcy opracowali nowy „żelowy elektrolit z fluorem” do akumulatorów samochodów elektrycznych, który w uproszczeniu ma dawać nawet 1500 km zasięgu na jednym ładowaniu. W komunikacie mówi się też o ładowaniu w 12 minut oraz retencji 80% po 5000 cyklach. Brzmi jak science-fiction? Sprawdźmy, co wiadomo na dziś — jakie mamy fakty, a co to raczej obietnice, które dopiero trzeba zweryfikować.

Co faktycznie udało się osiągnąć

Zespół naukowców w Chinach, powiązany z uczelnią Tsinghua University, pracuje nad akumulatorami ze stałym lub quasi-stałym elektrolitem, co ma potencjał zwiększenia gęstości energii i poprawy bezpieczeństwa. W najnowszych publikacjach użyto m.in. fluorowanych polieterów, co miało pozwolić na stworzenie warstwy ochronnej na elektrodzie – bardziej stabilnej przy wysokich napięciach i szybkim ładowaniu. Według doniesień z 2025 roku, inne chińskie firmy również prezentują prototypowe ogniwa: np. nowa bateria od Dongfeng Motor osiąga gęstość energii rzędu 350 Wh/kg, a wstępne testy wskazują na potencjalny zasięg powyżej 1000 km przy odpowiednio zaprojektowanej pakiecie baterii. Kolejny gracz — Chery Automobile — zaprezentował prototyp baterii o gęstości do 600 Wh/kg, która w idealnych warunkach miałaby teoretycznie zapewnić zasięg do 1300-1500 km.

Te wyniki są obiecujące — pokazują, że technologia baterii „solid-state” lub „quasi-solid” coraz szybciej wychodzi z laboratoriów. Poprawa gęstości energii, lepsza stabilność chemiczna i bezpieczeństwo to realne kroki naprzód – donosi Serwis Wiadomości

Dlaczego 1500 km i 12 minut ładowania to wciąż duże „jeśli”

Większość prezentowanych ogniw to prototypy, testowane w warunkach laboratoryjnych lub w ograniczonym zakresie — a nie akumulatory, które trafią jutro do produkcyjnych aut. Proces przejścia od prototypu do masowej produkcji bywa długi i pełen pułapek. Zapowiedzi zasięgu rzędu 1300–1500 km często zakładają idealne warunki (niska masa baterii, bardzo efektywne auto, ekonomiczna jazda, sprzyjające warunki temperaturowe). W realnym użytkowaniu rzeczywisty zasięg będzie — najpewniej — niższy.

Nowa chemia (fluor, stałe czy quasi-stałe elektrolity) wymaga nowych rozwiązań produkcyjnych, homologacji, testów bezpieczeństwa w realnym użytkowaniu, a także — co ważne — nowych standardów recyklingu. To wszystko może dodać kosztów i czasu.

Co to może oznaczać dla motoryzacji i dla kierowców

Jeśli technologia zostanie udoskonalona i skalowana — scena EV może się zmienić diametralnie. Zniknie tzw. lęk przed odległością — czyli obawa przed niskim zasięgiem — a auta elektryczne będą realną alternatywą nawet przy długich trasach. To z kolei może przyspieszyć globalną transformację transportu: mniej aut z silnikami spalinowymi, niższa emisja CO₂, silniejszy rozwój infrastruktury ładowania i większe zainteresowanie EV (także w krajach takich jak Polska). Dla firm motoryzacyjnych to wyścig — kto pierwszy przywróci komfort i zasięg aut spalinowych, ale w wersji elektrycznej. Dla konsumentów: perspektywa tańszej i bardziej praktycznej jazdy, choć czasem z ostrożnym podejściem do zapowiedzi.

Informacje o baterii z fluorem i zasięgu 1500 km to, póki co, fascynująca zapowiedź. W nauce i technologii dzieje się wiele, a ostatnie wyniki badań dają realne nadzieje. Jednak droga od laboratorium do ulic samochodowych jest jeszcze długa i pełna wyzwań: produkcja, koszty, bezpieczeństwo, recykling, skalowanie.

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, w perspektywie kilku lat możemy być świadkami prawdziwej rewolucji motoryzacyjnej. Ale dziś, jak na razie, to raczej obietnica niż fakt.

 

Artykuł sponsorowany

REKLAMA
Poprzedni

Policjanci uratowali niemowlę

Następny

WPN apeluje o usunięcie łodzi z Wigier

Podobne

Dom przy Alabastrowej 69
Sponsorowane

Niewielka działka, duże potrzeby? Jest na to rozwiązanie – dom z poddaszem użytkowym i piwnicą.

2 grudnia 2025
20251202122321 download
Sponsorowane BSG

Komfort, smak i regeneracja: przestrzeń idealna dla wymagających gości

2 grudnia 2025
1 211
Sponsorowane BSG

Jak dobrać lampy na wysięgnikach do konkretnych pojazdów?

2 grudnia 2025
medka
Sponsorowane BSG

Najlepsza odzież medyczna – gdzie szukać jakości i stylu?

1 grudnia 2025
korepetycje vs platformy edukacyjne
Sponsorowane BSG

Dlaczego polscy uczniowie szukają pomocy naukowej poza szkołą?

28 listopada 2025
26 21
Sponsorowane

Parabank vs. Bank – Gdzie bezpieczniej pożyczać i na co uważać?

27 listopada 2025
25 1
Sponsorowane BSG

Szkoły medyczne dla dorosłych – co trzeba wiedzieć przed zapisem?

27 listopada 2025
7 5
Sponsorowane

Wytwornice baniek – jak działają i jak wybrać odpowiedni model do swoich potrzeb?

27 listopada 2025
Pokaż więcej
Następny
źródło: WPN

WPN apeluje o usunięcie łodzi z Wigier

Please login to join discussion

Czytaj również

Mieszkańcy wspólnie ubiorą choinkę

Mirosława Krymska – pedagożka teatru z SOK z Nagrodą Marszałka Województwa Podlaskiego

Wiozła uczniów. Oskarżają ją o sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym

Uczniowie z Puńska z nagrodami

Otwarcie sezonu na miejskim lodowisku w Suwałkach

Suwalski szpital zakupi sprzęt do diagnostyki patomorfologicznej

Województwo podlaskie zwycięzcą tegorocznego sezonu turystycznego

Prace na Krzemowej, Ciepłej i Towarowej zakończone

Kolejne deportacje cudzoziemców

Trzy balony z papierosami w rękach służb

REKLAMA

RADIO 5 SUWAŁKI

ul. Bulwarowa 5
16-400 Suwałki
tel. (087) 567 80 00
serwis@radio5.com.pl

RADIO 5 EŁK

ul. Małeckich 2
19-300 Ełk
tel. (87) 621 59 00
elk@radio5.com.pl

Agencja Reklamowa Radio 5

Suwałki
ul. Ks J. Zawadzkiego 2 lok. 1.2
16-400 Suwałki
tel. (087) 566 62 10
reklama.suwalki@radio5.com.pl

  • KONKURSY
  • LUDZIE RADIA
  • REKLAMA
  • PATRONAT MEDIALNY
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • NADAWCA
  • KONTAKT
© 2025 Radio5. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Praca Ełk | Ogłoszenie o pracę | The protocol | Targi pracy |
Praca Suwałki | Praca na Gowork.pl | XTB - czy warto? | Kwiaciarnia Laflora.pl

gnews
Translate »
Brak wyników
Pokaż wszystko
  • WIADOMOŚCI
    • INFORMACJE
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • SPORT
    • POGODA
  • REGION
    • AUGUSTÓW
    • EŁK
    • GIŻYCKO
    • GOŁDAP
    • GRAJEWO
    • OLECKO
    • SEJNY
    • SUWAŁKI
    • POLSKA I ŚWIAT
  • GOŚCIE
  • SZLAKAMI SUWALSZCZYZNY
  • RADIO5 TV
  • KALENDARIUM
  • REKLAMA
  • RADIO
    • KATALOG FIRM
    • OGŁOSZENIA
    • KONKURSY
    • LUDZIE RADIA
    • NIEZAPOMNIANI
    • AUDYCJE
    • PATRONAT MEDIALNY
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • KONTAKT

© 2024 Radio5. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.