Suwałki
Porozumienie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej po powrocie uczniów do nauki stacjonarnej podpisały we wtorek (25.05) władze Suwałk i miejscowy szpital psychiatryczny. Chodzi o objęcie wsparciem uczniów, na których pandemiczna izolacja odbiła swoje piętno.
Bożena Łapińska, dyrektor Specjalistycznego Psychiatrycznego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Suwałkach wyjaśnia, że miniony rok i związane z nim obostrzenia, brak stacjonarnej nauki i izolacja spotęgowały psychiczne problemy. Jako przykład wymienia zaburzenia lękowe. – Zabrakło systematyczności, kontaktu z rówieśnikami, pojawiły się uzależnienia cyfrowe – wylicza dyrektor. Stąd, jak dodaje, potrzebne są rozmowy z rodzicami i wsparcie dzieci.
Jak mówi Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk, podjęte działania to pokłosie sygnałów, jakie otrzymał suwalski samorząd. Na spotkaniu z dyrektorami usłyszał, że dzieci potrzebują pomocy psychologicznej. Później, że wsparcia wymagają też nauczyciele i uczniowie. Włodarz uznał, że pierwszeństwo mają dzieci i młodzież. Prezydent wystąpił między innymi do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o uruchomienie telefonu zaufania, pod którym uczniowie mogliby otrzymać wsparcie.
Zdaniem prezydenta zmian będzie wymagała też praca Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Oczekuje, że psycholodzy wkroczą do szkół, aby poprzez spotkania łagodzić skutki pandemii. Wsparciem ma być też działalność ośrodków kultury.