Mazury
Wracamy do tematu modernizacji linii kolejowej nr 223 Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku.
19 stycznia Jerzy Szmit, prezes PiS w okręgu olsztyńskim, apelował do zarządu województwa warmińsko-mazurskiego o potwierdzenie deklaracji udziału finansowego w modernizacji tej linii kolejowej. 15 procent kosztów miały wyłożyć samorządy, a 85 procent PKP. Te 15 procent kosztów po połowie miały sfinansować samorząd województwa i samorządy lokalne, przez które przebiega linia nr 223.
Dziś (1 lutego) Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, wydał stanowisko w tej sprawie. Czytamy w nim między innymi, że wyniki analizy wykonywanej pod wytycznymi PKP PLK wskazały, że całkowite nakłady netto projektu znacznie wzrosły – z pierwotnie podawanej przez PKP PLK kwoty 535 mln zł do aż 851 mln zł. Analogicznie wzrosła także wymagana od samorządów wartość wkładu własnego z około 80-ciu do aż 128 mln złotych.
Mimo rażącego wzrostu kosztów inwestycji, zarząd województwa konsekwentnie utrzymuje swoją deklarację dotyczącą sfinansowania połowy wymaganego wkładu własnego, a ponadto uruchomienie i utrzymanie czterech par pociągów przez pięć lat na rzeczonej linii. Tylko to działanie wiąże się z kosztem około 13 mln zł rocznie z budżetu województwa.
Inny problem, na który zwraca uwagę marszałek, to kwestie własności wybudowanej w ramach projektu infrastruktury, która po zakończeniu inwestycji miałaby przejść na własność PKP Polskich Linii Kolejowych. Samorządy – na czele z zarządem województwa – zapraszają spółkę PKP PLK do wspólnych rozmów ze stroną samorządową celem analizy zakresu inwestycji dotyczącej rozbudowy linii kolejowej nr 223 oraz ewaluacji zapisów programu Kolej Plus.