Sezon zakupowy już wkrótce! Przygotuj swój biznes i reklamy – dowiedz się jak skutecznie promować się w mediach społecznościowych
Żadnej z osób prowadzących jakąkolwiek działalność biznesową nie trzeba chyba przypominać, że to reklama jest prawdziwą dźwignią handlu. Często też przytacza się przy takiej okazji słynne powiedzenie Hendersona Stuarta, kanadyjskiego historyka i zarówno znawcy spraw marketingu, iż „prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku – nikt poza nami nie wie, co robimy.” Nie da się ukryć, że wiek XXI dał ogromne możliwości promowania swojego biznesu w sieci, a media społecznościowe odgrywają w tym aspekcie rolę szczególną. W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej właśnie takiej formie promocji.
Rola marketingu internetowego
Prowadzenie marketingu w mediach społecznościowych ma znaczenie kluczowe, a to co go wyróżnia na tle innych form promocji to podejście ściśle strategiczne. Zwłaszcza mniejsze firmy, nie dysponujące przecież takimi zasobami finansowymi jak molochy korporacyjne i starzy wyjadacze biznesowi na rynku, mogą upatrywać swojej szansy marketingowej w reklamach umieszczanych na internetowych portalach. Mniejsi gracze wykazać się przy tym muszą znacznie większą elastycznością i kreatywnością.
Nie można w tym wypadku po prostu iść na żywioł i liczyć na automatyczne powodzenie akcji marketingowej. reklama powinna być kierowana do ściśle określonej grupy docelowej odbiorców, co z kolei winny poprzedzić szczegółowe badania rynku na tym polu. Internet ma to do siebie, że bardzo łatwo można zejść na manowce, uderzając w nieodpowiednim miejscu i w nieodpowiednich klientów. Zalew witryn online wcale w tym nie pomaga. Skuteczna promocja musi być zatem doskonale przemyślana. Na szczęście istnieje kilka sprawdzonych modeli działania.
Grupa docelowa – jak ją określić?
Prawdą jest, że obecnie liczba użytkowników popularnych mediów społecznościowych idzie już w miliardy. Oficjalne dane przytaczane na specjalistycznych portalach biznesowych wskazują, iż o ile w roku 2017 były to 2 miliardy stałych gości online, o tyle obecnie liczba ta została już podwojona. Każda z tych osób spędza natomiast średnio 2 godziny i 25 minut na kanałach społecznościowych każdego dnia! Zaiste, te liczby mogą zrobić wrażenie i inspirować do skuteczniejszego działania w internecie.
Przede wszystkim należy spośród tych odbiorców wyłonić grupę docelową naszych działań marketingowych. Każdy właściciel firmy wie doskonale, jak trudno jest pozyskać nowych klientów. Możemy spędzić godziny na tworzeniu idealnego produktu i projektowaniu przyciągającej wzrok strony internetowej, ale jeśli nikt nie wie, że istniejemy, to wszystko idzie jak przysłowiowa „krew w piach”. Na szczęście, media społecznościowe znacznie wyrównały szanse, dając małym biznesom możliwość konkurowania z większymi firmami o atencję odbiorców usług. Wykorzystując platformy mediów społecznościowych do tworzenia interesujących i wciągających treści, możemy dotrzeć do szerszego grona odbiorców i zachęcić ich do zakupu produktów danej marki.
Określając grupę docelową trzeba koniecznie brać pod uwagę wskazania raportów marketingowych. Zawsze można w tym celu poprosić o pomoc profesjonalną agencję reklamową, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby metodą prób i błędów znaleźć złoty środek. Zmienne, które należy uwzględniać to przede wszystkim określone kryteria społeczno-demograficzne, a więc wiek, płeć, wykształcenie, czasem także miejsce zamieszkania i stan posiadania. To właśnie pod te osoby kierowana powinna być nasza kampania reklamowa w mediach społecznościowych.
Jeżeli zastanawiasz się jak maksymalnie wykorzystać potencjał mediów społecznościowych to zapoznaj się z profesjonalnym kursem online dotyczącym skutecznej reklamy w social mediach: https://arturjablonski.com/kurs-online-skuteczna-reklama-na-facebooku-i-instagramie/.
Jak nas widzą, tak nas piszą…
Podstawą jest także tworzenie interesujących treści na blogu czy stronie – dzięki temu istnieje duża szansa, że ludzie będą udostępniać je swoim znajomym, co znacząco zwiększy nasz zasięg i ekspozycję. Im częściej marka pojawia się w Internecie, tym większe mamy szanse, że ludzie się z nią zapoznają i ostatecznie dokonają przemyślanego zakupu.
Jednak z aktywnością w mediach społecznościowych nie wiąże się tylko publikowanie ładnych zdjęć produktów i atrakcyjnych w formie podpisów. Niemniej istotne jest budowanie długoterminowych relacji ze swoimi klientami, na przykład poprzez proponowanie udziału w formacie newsletter. Ciągły kontakt z wyodrębniona uprzednio grupą odbiorców na pewno zwiększy udział w algorytmach – profil firmy w mediach społecznościowych będzie częściej odwiedzany i lepiej widoczny w sieci.
Warto też podpatrzeć triki stosowane przez konkurencję i jeśli są dobre (wywołują większy ruch w sieci) dostosować je do własnych potrzeb.
Jakie media społecznościowe się sprawdzają?
Nie ma tutaj reguły, ale warto wskazać na kilka przykładów. Możemy zatem użyć Facebooka do budowania grona odbiorców i generowania leadów, a platformę Twittera do bezpośredniej obsługi klientów. Co ciekawe, dorośli w wieku powyżej 65 lat to obecnie najszybciej rosnący segment odbiorców na Facebooku. Daje do myślenia…
Z kolei kierując reklamę firmy do młodszych odbiorców może lepszym rozwiązaniem będzie skupienie się na Tik Toku i Instagramie. Tą drugą platformę polecić trzeba szczególnie, gdyż działając przykładowo w branży modowej lub spożywczej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że większość docelowych odbiorców znajduje się właśnie na Instagramie. Aplikacja oferuje też zakupy online, znacznie ułatwiając szybkie dokonywanie transakcji.
Artykuł sponsorowany